Martin Kollar
Martin Kollar fikk Leica Oskar Barnack Award 2014 for en bildeserie fra Israel.
Prisen fikk han for bildeserien Field trip, som ble til som en del av et prosjekt utført i samarbeid med tolv andre fotografer. Målet var å portrettere mangfoldet og kompleksiteten i Israel og på Vestbredden.
- Med sine bilder gir Martin Kollar en transparent illustrasjon av dagens situasjon for innbyggerne i dette området. Han har fanget hverdagsmotiver såvel som absurde og humoristiske situasjoner. Det visuelle innholdet er variert og inkluderer en rekke motiver, fra dokumentasjon av den militære tilstedeværelsen på Vestbredden til landskap, naturbilder og portretter av den israelske befolkningen. Motivene han fanger er banale, absurde og komiske i lik grad - og noen ganger tragiske, skriver konkurransen i en pressemelding.
Kollar ble født i det området som nå er Slovakia og har vist sine bilder over store deler av verden.
I tillegg deles det ut en pris til et fototalent under 25 år, kalt Leica Oskar Barnack Newcomer Award. I år gikk prisen til Alejandro Cegarra fra Venezuela for bildeserien The Other Side of the Tower of David. Cegarra har fotografert husokkupanter i en skyskraper i Caracas, som har stått halvferdig siden 1994.
Leica Oskar Barnack Award har blitt arrangert årlig siden 1979 og vinnerne får Leicautstyr og en pengepremie. Tidligere vinnere inkluderer Evgenia Arbugaeva, som vi intervjuet i forbindelse med hennes besøk på Lofoten Internasjonale Fotofestival i vinter, danske Jan Grarup og Frank Hallam Day.
Se bildeseriene under.
Leica Oskar Barnack Award - Field trip
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Martin Kollar
Leica Oskar Barnack Newcomer Award - The Other Side of the Tower of David
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
Alejandro Cegarra
For meg var det enkelt, jeg skjønner ikkebære av HVA det var den meriterte fotografen ville fortelle oss om livet i Israel og på vestbredden.
Rett og slett om det skal være reportasje, må man være i stand til å fortelle en historei
med BILDER, uten at jeg trenger å kontakte fotografen eller de som er på\ bilde og spørre om hva i helvete det var som foregikk her!
Ellers må du ta deg en tablett, husk at Israel er den eneste demokratiske stat i et hav av 1200 milloner mennsker, der det er grunnlovsfestet rett til å kritisere myndighetene......
For meg var det enkelt, jeg skjønner ikkebære av HVA det var den meriterte fotografen ville fortelle oss om livet i Israel og på vestbredden.
Rett og slett om det skal være reportasje, må man være i stand til å fortelle en historei
med BILDER, uten at jeg trenger å kontakte fotografen eller de som er på\ bilde og spørre om hva i helvete det var som foregikk her!
Ellers må du ta deg en tablett, husk at Israel er den eneste demokratiske stat i et hav av 1200 milloner mennsker, der det er grunnlovsfestet rett til å kritisere myndighetene......
det en politisk inspirert propaganda kritikk
til fordel for Palestinerne, så kan du dra til helvete for meg med fotoutstyret ditt opp i ræva på deg.
Er dette konstruktiv kritikk (noe jeg betviler)
ber jeg ydmykt om unnskyldning.
det en politisk inspirert propaganda kritikk
til fordel for Palestinerne, så kan du dra til helvete for meg med fotoutstyret ditt opp i ræva på deg.
Er dette konstruktiv kritikk (noe jeg betviler)
ber jeg ydmykt om unnskyldning.
Sammenlign med bildet av US marines flaggreising på Iwo Jima - ingen forklaring nødvendig!