Det er ganske fascinerende å bli kjent med denne fotografen. Rodrigo er alltid på utkikk etter ofre for kunsten hans. Sittende på en fortauskant med en kopp kaffe, mens hans nysgjerrige men kompromissløse blikk vandrer går praten lett og man ser hans iboende evner som observatør og deltaker, hans reaksjoner og handlinger og det er dette som definerer ham som dokumentarfotograf.
Kunsten, som har gått i arv fra far til sønn gir Rodrigo Brasil muligheten til å utforske alle verdens hjørner gjennom en kameralinse.
Rodrigo er født og oppvokst blant negativer og hentet stor inspirasjon fra sin far. Det var i stuen, hjemme i Minas Gerais i sørlige Brasil at Rodrigo hadde sitt første møte med fotografering. Kunsten å tolke verden gjennom statiske bilder syntes gutten var spennende allerede som ganske liten, og vekker, fortsatt i dag, gode minner.
Hyppige lysbildeframvisninger for familie og venner ga ham mange anledninger til å studere bildene og øyeblikkene de hadde foreviget, og den unge Rodrigo ble kjent med verden utenfor hovesaklig gjennom sin fars bilder. Det var ved en av disse anledningene at Rodrigo fikk se et skjellsettende fotografi: Et nydelig bilde av moren, gravid, med ham i magen.
“Jeg husker jeg ble dypt rørt av det bildet, og fra den dagen visste jeg at jeg ville bil fotograf.”
De første bildene ble tatt med hans fars kamera, et Olympus OM2 med Zuiko 50mm objektiv og Rodrigo begynte å søke etter spontaniteten i øyeblikket og de menneskelige og naturlige elementene de manifisterte. I ungdomstiden fikk han anledning til å utøve lidenskapen i flere land, og dette formet stilen og karakteren i form av dokumentarfotografering.
Som voksen bosatte han seg etter hvert her i Norge, der han utviklet teknikken sin og fordypet seg i verkene til store fotografer som Henri Cartier Bresson Bresson, Rene Burri, Sebastiao Salgado, Cristina Garcia Rodero, Elliott Erwitt, Thomas Hoepker, Steve McCurry, David A. Harvey og flere andre.
Rodrigo liker å utforske en rekke ulike temaer men har alltid et element av naturlig spontanitet i bildene sine. Han utforsker og menneskers atferd og naturlige reaksjoner, noe som gir bildene autensitet. Fotografen beskriver ett av sine mest rørende bilder slik:
- Jeg var på vei hjem med toget, og på motsatt side satt et bekymringsløst barn og så ut av vinduet og nøt utsikten mens moren kikket seg oppmerksomt rundt. Jeg bestemte meg for å forsøke å fange dette øyeblikket og tok fram kameraet. Det er akkurat slike situasjoner jeg liker – de spontane hverdagssituasjonene.
Fotografens portefølje viser et spenn av temaer og virkeligheter – styrke og svakhet, kjærlighet og hat, det vakre og det stygge. Bildene vurderer ikke disse kvalitetene opp mot hverandre, men peker ut essensen i dem. Bildene er ikke planlagte. De er beskrivelse av spontane hendelser.
“Fotografering for meg er å forevige øyeblikk der små ting skjer, der jeg må være i en mental bevissthetstilstand som lar meg se motivet i en sammenheng”. Rodrigo verdsetter selve fotograferingen, og har ingen ønsker om å endre på den. For ham er dette sannheten og friheten.
“Fotografering er det avgjørende øyeblikket der du beveger deg inn til kjernen av motivets følelser, bryter ned alle barrierer, kler det nakent så ingenting er gjemt. Det er meningen med det hele”.
Bruna Dalmagro
Oversatt av Erik Faarlund
Her, og på neste side, viser vi noen av bildene hans. Flere kan du se på hjemmesiden hans. Det er er det også anledning til å kjøpe bildene, og Rodrigo har lovet meg at dere her på Foto.no skal få god rabatt hvis dere bruker rabattkoden RBK17 (ok, det var dagens reklame).
Klikk på fanen "Bildeserie" øverst for å se flere bilder og i større størrelse.
Kunsten, som har gått i arv fra far til sønn gir Rodrigo Brasil muligheten til å utforske alle verdens hjørner gjennom en kameralinse.
Rodrigo er født og oppvokst blant negativer og hentet stor inspirasjon fra sin far. Det var i stuen, hjemme i Minas Gerais i sørlige Brasil at Rodrigo hadde sitt første møte med fotografering. Kunsten å tolke verden gjennom statiske bilder syntes gutten var spennende allerede som ganske liten, og vekker, fortsatt i dag, gode minner.
Hyppige lysbildeframvisninger for familie og venner ga ham mange anledninger til å studere bildene og øyeblikkene de hadde foreviget, og den unge Rodrigo ble kjent med verden utenfor hovesaklig gjennom sin fars bilder. Det var ved en av disse anledningene at Rodrigo fikk se et skjellsettende fotografi: Et nydelig bilde av moren, gravid, med ham i magen.
“Jeg husker jeg ble dypt rørt av det bildet, og fra den dagen visste jeg at jeg ville bil fotograf.”
De første bildene ble tatt med hans fars kamera, et Olympus OM2 med Zuiko 50mm objektiv og Rodrigo begynte å søke etter spontaniteten i øyeblikket og de menneskelige og naturlige elementene de manifisterte. I ungdomstiden fikk han anledning til å utøve lidenskapen i flere land, og dette formet stilen og karakteren i form av dokumentarfotografering.
Som voksen bosatte han seg etter hvert her i Norge, der han utviklet teknikken sin og fordypet seg i verkene til store fotografer som Henri Cartier Bresson Bresson, Rene Burri, Sebastiao Salgado, Cristina Garcia Rodero, Elliott Erwitt, Thomas Hoepker, Steve McCurry, David A. Harvey og flere andre.
Rodrigo liker å utforske en rekke ulike temaer men har alltid et element av naturlig spontanitet i bildene sine. Han utforsker og menneskers atferd og naturlige reaksjoner, noe som gir bildene autensitet. Fotografen beskriver ett av sine mest rørende bilder slik:
- Jeg var på vei hjem med toget, og på motsatt side satt et bekymringsløst barn og så ut av vinduet og nøt utsikten mens moren kikket seg oppmerksomt rundt. Jeg bestemte meg for å forsøke å fange dette øyeblikket og tok fram kameraet. Det er akkurat slike situasjoner jeg liker – de spontane hverdagssituasjonene.
Fotografens portefølje viser et spenn av temaer og virkeligheter – styrke og svakhet, kjærlighet og hat, det vakre og det stygge. Bildene vurderer ikke disse kvalitetene opp mot hverandre, men peker ut essensen i dem. Bildene er ikke planlagte. De er beskrivelse av spontane hendelser.
“Fotografering for meg er å forevige øyeblikk der små ting skjer, der jeg må være i en mental bevissthetstilstand som lar meg se motivet i en sammenheng”. Rodrigo verdsetter selve fotograferingen, og har ingen ønsker om å endre på den. For ham er dette sannheten og friheten.
“Fotografering er det avgjørende øyeblikket der du beveger deg inn til kjernen av motivets følelser, bryter ned alle barrierer, kler det nakent så ingenting er gjemt. Det er meningen med det hele”.
Bruna Dalmagro
Oversatt av Erik Faarlund
Her, og på neste side, viser vi noen av bildene hans. Flere kan du se på hjemmesiden hans. Det er er det også anledning til å kjøpe bildene, og Rodrigo har lovet meg at dere her på Foto.no skal få god rabatt hvis dere bruker rabattkoden RBK17 (ok, det var dagens reklame).
Klikk på fanen "Bildeserie" øverst for å se flere bilder og i større størrelse.
Childrens freedom
Congado painting
Geometric station
Mathematical inspirations
Flott tiltak av redaksjonen, med slike presentasjoner. Slikt ønsker i hvert fall jeg mer av:-)
Godt jobba Erik:-)