2021 var helt klart ikke det året det kom flest kameraer. Men det kom en god del svært spennende kameraer, som kompenserer ganske godt for et lavt antall modeller.
1) Sony A1
Dette kameraet var banebrytende da det kom, og er det fortsatt. Det var det første kameraet som frigjorde seg fra gamle kompromisser om kameraer som enten var gode til foto eller til video, men ikke supre til begge deler. Det hevet seg også over den gamle sannheten om at et kamera kan ha høy oppløsning eller høy hastighet, men ikke begge deler samtidig. Selv om det gjorde prisen ganske høy, viste det hva som er mulig, og hva konkurrentene må strekke seg etter.
2) Fujifilm GFX 100S
Dette kameraet legger også lista høyt for alle som vil konkurrere. Et mellomformatkamera som fungerer som et vanlig fullformatkamera til det aller meste, men med 100 megapiksler og 16-bits fargedybde, gjør at du har et verktøy det er lett å bruke og som gir en filkvalitet du tidligere måtte betale en årslønn for. GFX 100 er billigere enn flere fullformatkameraer, og objektivene er også i samme prisklasse. Det er i praksis nesten akkurat samme kamera som GFX 100, men mye mer kompakt, og til en langt lavere pris.
3) Canon EOS R3
R3 er full av ny teknologi, og har fått en av funksjonene som var ekstremt avansert på 90-tallet, men som vi ikke har sett siden, nemlig øyestyrt fokus. På 90-tallet var den for avansert, men nå ser den ut til å fungere. Ganske genialt når det er flere motiver, og kameraet ikke nødvendigvis er enig med deg om hva det skal fokusere på. Det er også et kamera som viser at Canon følger med i utvikling av CMOS-brikker og prosessorer. Navnet sier ganske tydelig at dette ikke er flaggskipet, så vi bør også kunne vente oss noe enda mer avansert fra den kanten.
4) Nikon Z9
Vi har ventet en stund på noe spennende fra Nikon, og vært litt bekymret, men med Z9 feide selskapet de fleste bekymringer av banen. Dette er et så solid kamera at ingen kan beskylde Nikon for å henge etter. Kameraet bryter ny grunn ved å ikke ha en mekanisk lukker. Vi har sett det før, men ikke i et proffkamera. Det betyr at Nikon har stor tro på den raske utlesningshastigheten fra bildebrikken. Det har vært mye snakk om global lukker i de senere år, men Z9 gjør det naturlig å stille spørsmålet om det vil være nødvendig med global lukker, hvis man bare kan øke utlesningshastigheten i stedet.
5) Sony A7 IV
Vi synes kanskje vi måtte ta med noe på denne lista som koster under 60 000 kroner også. Sony A7 IV er en etterlengtet oppfølger etter den ekstremt populære, men aldrende A7 III. Det er et kamera som ikke bryter så mange barrierer, men i praksis er et nedskalert A1. Det gjør alt bra, har høy hastighet, høy oppløsning og vi ser at dette er et kamera de aller fleste vil kunne få gjort alle sine fotografiske og videografiske prosjekter med, og det til en langt hyggeligere pris enn A1. Det er en svært gylden middelvei
6) De merkene som ikke er på lista over
Det er helt klart noen merker vi savner på denne lista. Produsenter som hadde trengt å komme med noe viktig i år. Ikke minst gjelder det de to store produsentene av MicroFourThirds-kameraer, Panasonic og OM Digital Solutions (tidligere Olympus). Sistnevnte har mye å bevise, siden de omtrent ikke har lansert noe som helst etter at de overtok fotodivisjonen til Olympus. Nå må de komme på banen og bevise at de vil og kan gjøre noe spennende. De har sagt at de skal gjøre det til neste år, men det er veldig vagt og veldig seint.
Panasonic har heller ikke gjort det helt store i år. En GH5 II er omtrent det eneste, og selv om den er fin, er den ikke særlig banebrytende. Vi ble forespeilet en GH6, men kom ikke, og vi venter den i løpet av første kvartal i år. Men GH5 er utgammel, og GH6 burde vært her nå. Panasonic har sagt at den er forsinket, og kommer neste år. Men igjen er dette for lite, for seint og for vagt. Det er ikke lett å skulle selge de andre kameraene i serien, verken for Panasonic eller OM Digital Solutions, når de så tydelig viser at det satses for lite på utvikling.
Dette er de kameraene vi synes det var vært å ta med i denne omgangen. Så kom det naturligvis mange andre kameraer, og for vanlige lommebøker vil mange av de være mer aktuelle, men dette var kameraene som bidro til å bringe teknologien framover, og som gir et hint om hva vi kan forvente i året vi har foran oss.
1) Sony A1
Dette kameraet var banebrytende da det kom, og er det fortsatt. Det var det første kameraet som frigjorde seg fra gamle kompromisser om kameraer som enten var gode til foto eller til video, men ikke supre til begge deler. Det hevet seg også over den gamle sannheten om at et kamera kan ha høy oppløsning eller høy hastighet, men ikke begge deler samtidig. Selv om det gjorde prisen ganske høy, viste det hva som er mulig, og hva konkurrentene må strekke seg etter.
2) Fujifilm GFX 100S
Dette kameraet legger også lista høyt for alle som vil konkurrere. Et mellomformatkamera som fungerer som et vanlig fullformatkamera til det aller meste, men med 100 megapiksler og 16-bits fargedybde, gjør at du har et verktøy det er lett å bruke og som gir en filkvalitet du tidligere måtte betale en årslønn for. GFX 100 er billigere enn flere fullformatkameraer, og objektivene er også i samme prisklasse. Det er i praksis nesten akkurat samme kamera som GFX 100, men mye mer kompakt, og til en langt lavere pris.
3) Canon EOS R3
R3 er full av ny teknologi, og har fått en av funksjonene som var ekstremt avansert på 90-tallet, men som vi ikke har sett siden, nemlig øyestyrt fokus. På 90-tallet var den for avansert, men nå ser den ut til å fungere. Ganske genialt når det er flere motiver, og kameraet ikke nødvendigvis er enig med deg om hva det skal fokusere på. Det er også et kamera som viser at Canon følger med i utvikling av CMOS-brikker og prosessorer. Navnet sier ganske tydelig at dette ikke er flaggskipet, så vi bør også kunne vente oss noe enda mer avansert fra den kanten.
4) Nikon Z9
Vi har ventet en stund på noe spennende fra Nikon, og vært litt bekymret, men med Z9 feide selskapet de fleste bekymringer av banen. Dette er et så solid kamera at ingen kan beskylde Nikon for å henge etter. Kameraet bryter ny grunn ved å ikke ha en mekanisk lukker. Vi har sett det før, men ikke i et proffkamera. Det betyr at Nikon har stor tro på den raske utlesningshastigheten fra bildebrikken. Det har vært mye snakk om global lukker i de senere år, men Z9 gjør det naturlig å stille spørsmålet om det vil være nødvendig med global lukker, hvis man bare kan øke utlesningshastigheten i stedet.
5) Sony A7 IV
Vi synes kanskje vi måtte ta med noe på denne lista som koster under 60 000 kroner også. Sony A7 IV er en etterlengtet oppfølger etter den ekstremt populære, men aldrende A7 III. Det er et kamera som ikke bryter så mange barrierer, men i praksis er et nedskalert A1. Det gjør alt bra, har høy hastighet, høy oppløsning og vi ser at dette er et kamera de aller fleste vil kunne få gjort alle sine fotografiske og videografiske prosjekter med, og det til en langt hyggeligere pris enn A1. Det er en svært gylden middelvei
6) De merkene som ikke er på lista over
Det er helt klart noen merker vi savner på denne lista. Produsenter som hadde trengt å komme med noe viktig i år. Ikke minst gjelder det de to store produsentene av MicroFourThirds-kameraer, Panasonic og OM Digital Solutions (tidligere Olympus). Sistnevnte har mye å bevise, siden de omtrent ikke har lansert noe som helst etter at de overtok fotodivisjonen til Olympus. Nå må de komme på banen og bevise at de vil og kan gjøre noe spennende. De har sagt at de skal gjøre det til neste år, men det er veldig vagt og veldig seint.
Panasonic har heller ikke gjort det helt store i år. En GH5 II er omtrent det eneste, og selv om den er fin, er den ikke særlig banebrytende. Vi ble forespeilet en GH6, men kom ikke, og vi venter den i løpet av første kvartal i år. Men GH5 er utgammel, og GH6 burde vært her nå. Panasonic har sagt at den er forsinket, og kommer neste år. Men igjen er dette for lite, for seint og for vagt. Det er ikke lett å skulle selge de andre kameraene i serien, verken for Panasonic eller OM Digital Solutions, når de så tydelig viser at det satses for lite på utvikling.
Dette er de kameraene vi synes det var vært å ta med i denne omgangen. Så kom det naturligvis mange andre kameraer, og for vanlige lommebøker vil mange av de være mer aktuelle, men dette var kameraene som bidro til å bringe teknologien framover, og som gir et hint om hva vi kan forvente i året vi har foran oss.
Fujifilm GFX 100S
Sony A7 IV