Speilrefleks på topp - filmsalg på nedtur

Mens noen aktører i fotomarkedet kan glede seg over kanonvekst i salget av digitale speilreflekskameraer, må de som selger film se at salget skrumper voldsomt. Salget av vanlig fargefilm er en femdel av det var for noen år siden, mens salget av lysbildefilm er mindre enn en tidel.
- Utviklingen av filmsalget har vært nærmest dramatisk, forteller informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet. Konsekvensene har vært store både for filmprodusenter, fotobutikker og fotolaboratorier. Salget av engangskameraer - som forbausende nok har økt fra i fjor - er nå større enn salget av lysbildefilm og film til APS-kameraene som for noen få år siden var den store slageren i Norge. Det digitale har overtatt fullstendig.

- Våre medlemmer har fortsatt hatt en liten økning i salget av digitale kameraer, men siden ikke-medlemmene har hatt en nedgang, ligger første halvår under fjoråret. Dette betyr antakelig at vi har nådd salgstoppen for kompaktkameraer, mens speilreflekskameraene vil fortsette å øke.

Med et salg på 21 000 digitale speilreflekser hittil i år, er det slett ikke utenkelig at mer enn 50 000 slike kameraer vil bli solgt i løpet av året. Tre nye aktører i høst vil være med å skape større blest om de fordelene og muligheten som denne kameratypen gir.

- Det mange nå gjør, sier Førsund, - er å skaffe seg både et speilreflekskamera og et lite kompaktkamera. Det lille kan være med over alt, mens speilrefleksen tas med når det stilles større krav til bildene. Stort sett kan vi si at speilrefleksene reagerer kjappere enn kompaktkameraene, de tar bedre bilder med høye ISO-verdier og de kan skifte mellom mange forskjellige objektiver.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu