Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_5028} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Her har du glemt å tenke komposisjon. Alt er virvar, blåklokkene fremstår ikke som noe motiv. Et gresstrå har til og med sneket seg med i forkant.
Bruk det gylnde snitt og større blender. Mer ryddighet. Isoler motivet.
Heidi Elise A.
Det var før jeg lærte å ta bort ting som forstyrrer motivet og før jeg lærte blenderåpninger m.m. Synes allikevel at det er noe ved bildet,men er helt enig i det du sier! Takk for at du i det hele tatt gidder å kommentere det. Setter veldig pris på det!
Carsten A.
Prøv også å passe på billedstørrelse i antall piksler, se i menyen til venstre om ''Tips til innleggelse av bilder''. Dette er av hensyn til deg og dine bilder, må en trykke på ''mindre'' for å se hele bildet blir kvaliteten dårligere og kommentarene deretter.
MVH CA
Åse G.
Hvis alle bilder skal gå inn under regel isolert og ryddig komposisjon blir det vel litt kjedelig? Jeg likte bildet umidelbart - men så skal man begrunne det da. Jeg liker helheten som er kaoset; kaos har også et mønster (kaosteorier). Blandingen mellom skarpt og uskart og også fint, og så liker jeg fargene.
Men kanskje jeg ikke er kritisk nok ...
Carsten A.
ÅG: Vær akkurat så kritisk du vil, men den som vil komme noen vei med bilder som andre faller for, må anstrenge seg litt mer enn dette. Kommentarene her tar ofte sikte på å peke på ting som kan gjøres *bedre*. Hvis ting kan gjøres bedre, hvorfor da ikke gjøre dem bedre?
Dette bildet ville f.eks. fått mere ro over seg med vesentlig mykere lys (næropptak blir ofte fullt av sterke skygger, svært mykt lys er som regel det beste valget). Bedre omtanke ved opptaket (annet eller mindre utsnitt) hadde vært en fordel.
Det er med komposisjon som med så mye annet: Litt er ofte bedre enn mye, mye rot blir kjedelig, det samme kan gjelde det helt enkle, men det er som regel der de billedmessige mulighetene ligger.
MVH CA
Heidi Elise A.
Takk for kommentarer og tips. Jeg er klar over det med størrelsen,men her glemte jeg meg bort. Da jeg la inn det ''strå'' bildet gjorde jeg det mindre,men jeg synes faktisk det ble mer uklart da.Og at det ikke kom frem slik det egentlig er. Skulle vel ikke bli mer uklart?
Åse G.
CA: Både jeg og garantert mange med meg setter stor pris på de kommentarene du og andre gir. Det er absolut slike kommentarer som er nyttige og gjør at man blir bedre - som vi ønsker. Jeg personlig setter stor pris på slikt. Min kommentar var nok mer en høyttenkning, og når man sitter her med PC'n er det ofte slik det blir.
For å få så må man gi - og jeg har jo lyst til å bidra selv også. Og jeg vet med meg selv at hvis jeg skal gi kommentarer bør de være mer en bare ''flott bilde'', men det er ikke enkelt når man lett blir imponert og hverken har et trent fotoøye, er god i fototeknikk eller er kritisk nok. Dette verken er eller var ''sarkastisk'' ment, men et ærlig uttrykk.
Ha en fin dag - hilsen Åse
Birna R.
Jeg er stort enig (denne gangen også) med CA, men vil utdype temaet litt mer. For det første, å fotografere detaljer på bakken med kameraet parallelt med bakkeplanet gjør at det automatisk kommer masse med. Og alle disse tingene vil ligge i ulike plan, både foran og bak hovedmotivet. Dersom målet er å lage et oversiktelig og ''klart'' bilde må man, som antydet av andre, velge utsnittet med omhu, bruke stor blenderåpning (og helst lang brennvidde), og gjerne ''rydde litt'' i motivet også. Man kunne tenke seg å softe ned bildet ved bevisst å fotografere gjennom strå etc. nær kameraet, men det er ikke helt enkelt å få bra til uten trening.
Et alternativ er å få frem kaoset i naturen på det ferdige bildet, men det krever andre lysforhold enn her (helst bløtt lys eller svakt motlys). En *veldig lang* brennvidde er i tillegg ønskelig siden man oppnår en betydelig grad av opplevd sammenpressing, og dermed vil alle planene ''forenes'' i bildet. Da er det mulig å lage bilder med en ''lappeteppe'' effekt som kan gjøre seg veldig bra (bortsett fra på fotodotno, for her liker man ikke slike bilder generelt og de vises dessuten i for lite format for å fremstå godt nok).
Med dette bildet har Heidi ikke lykkes noe særlig. Det er vel vi enige om. Årsaken til at hun ikke lykkes er mer interessant, og en drøfting av det aspektet vil gjøre at hun blir en bedre fotograf. Ikke fordi hun følger ''boka'', men fordi tanken om hvordan et bilde virker blir klarere.
Carsten A.
Her ble det en interessant diskusjon som noen og hver kan ha utbytte av. Nå det gjelder mykt lys, har jeg lyst til å legge til at sommerenga kan vise seg helt fabelaktig straks etter solnedgang. DET er noe å fange opp neste gang!
MVH CA
Heidi Elise A.
Flott!! Jeg synes det er topp å få kritikk,lærer veldig mye og gleder meg til å prøve på bedre resultater etterhvert. Skjønner at jeg har enormt mye å lære og det er jo bare artig. Har liksom akkurat begynt å få lyst til å lære blenderåpninger,lukkertider m.m. Dette er vel nesten bedre enn å ta et lite kurs (som jeg aldri har tatt meg råd til). Takk skal dere ha alle sammen!!
Carsten A.
Med den innstillingen kan du komme langt ganske fort! Lykke til!
MVH CA
Ann F.
Du har i alle fall lykkes med en ting: det er behagelige fint avstemte farger, det blå, lilla og grønntonen kler hverandre - men for mørkt i enkelte partier.
Kommentarene til CA og BR forøvrig er jeg enig i.
Mvh Ann
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Bruk det gylnde snitt og større blender. Mer ryddighet. Isoler motivet.
MVH CA
Men kanskje jeg ikke er kritisk nok ...
Dette bildet ville f.eks. fått mere ro over seg med vesentlig mykere lys (næropptak blir ofte fullt av sterke skygger, svært mykt lys er som regel det beste valget). Bedre omtanke ved opptaket (annet eller mindre utsnitt) hadde vært en fordel.
Det er med komposisjon som med så mye annet: Litt er ofte bedre enn mye, mye rot blir kjedelig, det samme kan gjelde det helt enkle, men det er som regel der de billedmessige mulighetene ligger.
MVH CA
For å få så må man gi - og jeg har jo lyst til å bidra selv også. Og jeg vet med meg selv at hvis jeg skal gi kommentarer bør de være mer en bare ''flott bilde'', men det er ikke enkelt når man lett blir imponert og hverken har et trent fotoøye, er god i fototeknikk eller er kritisk nok. Dette verken er eller var ''sarkastisk'' ment, men et ærlig uttrykk.
Ha en fin dag - hilsen Åse
Et alternativ er å få frem kaoset i naturen på det ferdige bildet, men det krever andre lysforhold enn her (helst bløtt lys eller svakt motlys). En *veldig lang* brennvidde er i tillegg ønskelig siden man oppnår en betydelig grad av opplevd sammenpressing, og dermed vil alle planene ''forenes'' i bildet. Da er det mulig å lage bilder med en ''lappeteppe'' effekt som kan gjøre seg veldig bra (bortsett fra på fotodotno, for her liker man ikke slike bilder generelt og de vises dessuten i for lite format for å fremstå godt nok).
Med dette bildet har Heidi ikke lykkes noe særlig. Det er vel vi enige om. Årsaken til at hun ikke lykkes er mer interessant, og en drøfting av det aspektet vil gjøre at hun blir en bedre fotograf. Ikke fordi hun følger ''boka'', men fordi tanken om hvordan et bilde virker blir klarere.
MVH CA
MVH CA
Kommentarene til CA og BR forøvrig er jeg enig i.
Mvh Ann