Deutsche Börse Photography Prize 07

Deutsche Börse Photography Prize 07 vises for tiden på Photographers Gallery i London. Denne prisen er allerede i sitt tiende år og forsøker å finne sitt felt i jungelen av priser og konkurranser.
Deutsche Börse Photography Prize er ikke en konkurranse i den forstand at man kan melde seg på ved å sende inn bidrag. Det er en samtidspris hvor vinneren får den tildelt grunnet sitt betydelige bidrag til Europeisk fotografi i perioden 1. oktober 2005 til 30. september 2006, kunstneren trenger heller ikke være av europeisk nasjonalitet. Grunnlaget for å få prisen er enten en utgivelse eller en utstilling, i Europa, av betydelig karakter innen den gitte tidsperioden. Vinneren blir valgt og offentliggjort i løpet av utstillingsperioden. De fire nominerte er nå utstilt på The Photographers Gallery.

Fiona Tan (1966, Indonesia) er nominert med utstillingen Mirror Maker som består av to enkeltstående prosjekter Vox Populi og The Changeling. Det førstnevnte er en samling familiealbumfotografier fra Sydney, Australia, hvor sammenstillingen av fotografier som originalt hører til forskjellige familiers spesifikk fotoalbum åpner for helt nye narrativ i det de settes sammen på nytt. The Changeling er et videoverk hvor anonyme Japanske pikeportretter fra 1920tallet er satt sammen i en sekvens. Anonymiteten understrekes ytterligere ved bruk av samme bakgrunn liknende ansiktstrekk, skoleuniform og hårfrisyre. Spørsmål om identitet, individualitet og det fotografiske portrettet kommer til overflaten i en poetisk flyt, som krever betrakterens tid og ettertanke. Portrettene viser både til den enkeltes identitet og gruppeidentiteten som kodes i en utdanningsinstitusjon.

Anders Petersen (1944, Sverige) er nominert for utstillingene About Gap og St. Etienne. Disse er resultater av prosjekter han utviklet under et kunstneropphold i Sør-Frankrike. Han er kanskje aller mest kjent for sine bilder fra serien Café Lehmitz (1978), og for de av oss som er Tom Waits fans har vi et av disse bildene i CD-samlingen. (Coverfotoet på Rain Dogs er fra den sistnevnte serien.) Petersen er en sosial dokumentarist i tradisjonen med Brassaï og Christer Strömholm, men fotografer som Nobuyoshi Araki og Morten Andersen kommer også i tankene. Petersen har en særegen stil som i denne utstillingen er beskrevet som poetisk tristhet fylt av rastløshet. Vi får et innblikk i livet fra samfunnets ytterkanter. Bildene er tappet for sensasjonsjaget i fotojournalistikken, som også tidvis dekker de samme gruppene av mennesker, men alltid fra utsiden. Petersens styrke ligger i at hans portretter er fra innsiden.

Philippe Chancel (1959, Frankrike) er nominert med serien DPRK. Dette er en serie fotografier fra Nord Korea tatt i 2005. Hans prosjekt er i grove trekk å se etter forskjellene mellom kunst, journalisme og dokumentar. Dette er nok en serie bilder som gir et unikt innsideblikk fra et samfunn fra vor man sjelden har andre visuelle referanser en de offisielle kildene, og journalismens bruk av dem. Chancel ligger tett opp til den tyske Becherelev-tradisjonen i uttrykket, men klarer mesterlig å formidle den surrealistiske og tidløse estetikken i et samfunn styrt av en ensrettet propaganda. Bildene får tidvis et Jeff Wallsk preg av iscenesettelse men i dette tilfellet er det allerede konstruert for fotografen. Slik at det dokumentaristiske tilsnittet blir bevart. Bildene ivaretar både en estetisk og konseptuel interesse, som fortsetter å fascinere lenge etter at man har forlatt utstillingslokalet.

Walid Raad (1967, Libanon) er nominert for utstillingen The Atlas Group (1998 - 2004), dette er et prosjekt som inkluderer fotografi, film og dokumenter produsert av Raad og etter hvert tilskrevet et register av fiktive personer som utgjør The Atlas Group. Sentrale problemstillinger for Raad er hvordan såkalte ”dokumenter” blir brukt i sammenheng med krigs og katastrofe områder, særlig i mediene. Dokumenter som i mediehverdagen fremstilles som virkelige, men som i ytterste konsekvens er med på å gjøre virkeligheten til en eneste stor fiksjon. Fotografiene blir til et rom, et tenkt fysisk sted hvor traumene fra et krigsherjet geografisk sted kan få utløp.

Pekepinn
Visuelt er det en stor bredde som dekkes av de fire utvalgte. Tans bruk av andres fotografier, Petersens velutviklede sorthvitstil, Chancels store og fargesprakende bilder og Raads konstruerte og sterkt medtatte arkivdokumenter og forskningsnotater, men tematisk handler de om den virkelige verden og hvordan vi i en tid så overveldet og gjennomsyret av fotografiske inntrykk forholder oss til denne virkeligheten. Om vi i det hele tatt er kapable til å skille mellom virkelighet og fiksjon. Det er en forholdsvis liten utstilling men meget klar i sitt mål, og den gir en spennende pekepinn på fotografiets rolle i samtiden og i tiden som kommer.

Link: www.photonet.org.uk
Philippe Chancel -
Philippe Chancel
Anders Petersen -
Anders Petersen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu