Bokinfo
- TittelFocal Encyclopedia of Photography
- ForfatterMichael R. Peres (Editor-in-chief)
- ForlagElsevier / Focal Press
- PubliseringsstedOxford, UK - Massachusetts, USA
- Publiseringsår2007
- ISBN9780240807409
- AnnetFormat 28,2 x 22,2, XXXII -846 sider samt søkbar CD i pdf-format. Boken er gjennomillustrert med over 450 fotografier og plansjer trykket i farger.
Ambisjonen har vært å fornye og oppdatere sitt grunnleggende oppslagsverk i fotografi for både studenter, fagfolk og interesserte som har behov for konkret og pålitelig informasjon. Hovedredaktør er professor i Biomedical Photographic Communicastions Michael R. Peres ved School of Photographic Arts and Scienses, ved Rochester Institute of Technology, Rochester, NY, USA. Med sitt naboskap til International Museum of Photography at George Eastman House, har redaktøren lett kunne knytte til seg medarbeidere blant de fremste kapasitetene i feltet, og kunnet bruke fotografier fra museet som tidligere ikke har vært publiusert.
I tillegg har professor M. Peres engasjert følgende redaktører for sine spesialfelter: Mark Osterman, Grant B. Romer, Nancy M. Stuart, Franziska S. Frey, J. Thomas Lopez, David Malin og Scott Williams, alle fremragende eksperter.
Focal Encyclopedia of Photography er inndelt i 10 kapitler:
- Focal Encyclopedia of Photography
- Timelines
- History and Evolution of Photography
- Major Themes and Photographers of the 20th Century
- Photographic Companies and Applications
- Digital Photography
- Contemporary Issues
- Scientific Photography - Expanded Vision
- Human Vision
- 20th Century Materials end Process Essentiaks
Hvert av kapitlene er satt sammen av mindre artikler, skrevet av spesialister. Tilsammen er dette oppslagsverket skrevet av 80 forfattere, i tillegg til at det er inkludert tekster av ytterligere 30 forfattere fra forrige utgave.
Focal encyclopediaof Photography har både bredde og dybde. Resultatet naturligvis blitt en en stor og tung bok. For studenter er den for tung til å fungere som en håndbok; derfor har forlaget like godt produsert en CD i pdf-format, som inneholder hele teksten med illustrasjoner. Og slik kan boken allikevel bli et viktig oppslagsverk under studiene. Idag har de fleste fotograferende i det minste én datamskin - stasjonær eller bærbar.
Ved siden av en detaljert timeline, finner man tydelige begrepsforklaringer, kortbiografier, gode plansjer og mange fotografier, men det er de opplysende artiklene som utgjør hoveddelen av verket. Forfatterne ser like mye på den teoretiske og kulturelle siden av fotografi, som den tekniske, og diskuterer både oppkomst og utvikling av amatørfotografi like seriøset som medisinsk og vitenskaplig fotografi. Digital fotografi utdypes på samme måte som kjemisk/analog fotografi.
Nå skal det også sies at det er mye som ikke står i denne boken - heldigvis - for den kan ikke erstatte den omfattende spesiallitteraturen rundt fotografi. Man lærer ikke å bruke Photoshop eller å kopiere på tekstil, men man kan lære mye om Photoshop og alternative teknikker allikevel. Personlig liker jeg godt den solide forankringen stoffet er gitt i en historisk og praktisk kontekst, og at innholdet fomidles på en leseverdig måte for den jevne mann og kvinne. Det er også en vakker bok - i Elseviers tradisjon.
Et interessant innslag er presentasjonen av verdens eldste, bevarte fotografi som Joseph Nicéphore Niépce (fra Chalon-sur-Saone i Frankrike) klarte å lage før han reiste til London i 1927. Helmut Gernsheim klarte å oppspore dette bildet i 1952, og fikk problemer med å reprodusere det. Han henvendte seg både til Scotland Yard og Kodaks forkningslaboratorium i England, og endte opp med å retusjere den beste versjonen, slik at motivet også kunne formidles. Det er faktisk vanskelig å se motivet, slikNiépces prosess fungerte. Her presenters begge de versjonene Gernsheim fikk laget (den retusjerte er den 'ofisielle' versjonen), i tillegg til at man også får se bildet i en digital verson, som viser hvordan selve tinnplaten ser ut. Idag tilhører bildet The Gernsheim Collection ved Universitetet i Austin, Texas.
Også den pågående debatten rundt fotohistorieskriving reflekteres i boken, uten at man tar stilling til rett og galt. Grant B. Romer avslutter innledningen til kapittelet om 'History and evolution of photography' med noen refleksjoner nettopp om samtidens tanker om fotohistorie:
Historien lærer oss at fotografi er en muterbar og alltid forasnderlig teknonolgi. Hvordan det forandres er ikke så interessant som hvorfor det forandres. Utfra hvilke kriterier er kan man vurdere en fotografisk metode til å være bedre enn en annen? Hvem avgjør hvilke form for fotografi som tjener nåtiden best? Fremtidens fotohistorikere vil gjøre klokt i å stille disse spørsmålene. Kanske det viktigste spørsmålet i det hele er Hva vil vi at fotografi skal være?
http://books.elsevier.com/uk/focalbooks/uk/subindex.asp?m...get=&i
Boken kan du bl.a. kjøpe via nett eller direkte hos Norli i Oslo.
Prisen er kr. 675,00
http://www.norli.no/
Focal Encyclopedia of Photography
Verdens eldste fotografi av J.N. Niépce
Reproduksjon 1952
Verdens eldste fotografi av J.N. Niépce
Reproduksjon av Kodak Research Center, UK, 1952
Verdens eldste fotografi av J.N. Niépce
Digital reproduksjon fra juni 2000
Side 52 Kameraer fra 1800-tallet
Side 162 Optikk fra 1800-tallet
Side 786 Kameraer fra 1900-tallet
Side 138 Tidlig fotografi
Side 450 Dokumentarfotografi
Side 445 Akademiske og pedagogiske temaer
Side 607 Kartografisk fotografi av jorden
Side 357 Digital fotografi
Side 571 Medisinsk fotografi - av Lennart Nilsson
Tidligere utgaver og omslag