Forbrukeravdeling
På mange måter er FotoVideo tilbake ved utgangspunktet når de nå setter fokus på den profesjonelle kunden. Det var omtrent der det hele startet, i år 2001, da gründer Roar Sandvik begynte å selge digitalt utstyr på foto.no´s annonsemarked på internett, og etter hvert etablerte sin egen webshop. Siden kom det første butikklokalet i Møllergata 9 - og en større og mer variert kundekrets. Men etter en tid ble dette for trangt, og butikken flyttet over gaten.
Men heller ikke Møllergata 10 er noen helt vanlig fotobutikk. For det første er lokalet romslig, og man kan ferdes helskinnet der inne uten å føle seg som en elefant i glasshus. Må du vente i kø, kan du forsyne deg med gratis kaffe og ta plass i en av sittegruppene i skinn. Hold gjerne et øye med gullfisken som svømmer omkring i et akvarium sammen med et vanntett kamera.
Har alt
Du kan naturligvis også gjøre som de fleste gjør ta en titt på det lokalet rommer av fotoutstyr, videokameraer, Mac/iPod-avdeling, TV/HiFi-avdeling og surroundanlegg.
- Alt vi har på internettbutikken til FotoVideo kan også fåes kjøpt her, til samme priser som på web. Vi har vårt hovedlager her på huset, noe som sikrer god og rask tilgjengelighet på varene. Man kan også legge av en vare på internett, så kunden slipper at den blir utsolgt mens han tar bussen til byen for å kjøpe den her i butikken, sier Kjetil Sørås, som er ekspeditør i Møllergata 10, eller rådgiver, som det heter hos FotoVideo.
Kjetil er åpenbart glødende opptatt av foto, og forteller at han er oppvokst i en famile med mange fotografer. Selv har han spesiell interesse for naturfoto.
- Der hvor Pro-avdelingen retter seg mot profesjonelle, dekker vi et bredere spekter. De fleste av kundene våre er over gjennomsnittlig interessert i foto, men vi har også kunder som ikke vet så mye fra før og som kanskje skal ha sitt første kamera. Vi vil gjerne møte alle kunder med samme servicenivå og prioritere alle kunder like høyt. Vår oppgave blir å prøve å se kundens behov, sier Kjetil.
Lekebutikk
Vi tok en uhøytidelig test av servicenivået på FotoVideo da vi tok med et slitt EOS 350 D som trengte en fjær til batteriluka. Vi traff rådgiver Gabriel Malka, uten å fortelle ham hvem vi var. Han sa han gjerne skaffet den aktuelle delen, men anbefalte et firma på Holmlia dersom vi trengte delen på dagen. Han skrev ned navn og adresse til firmaet for oss. Vi spurte også etter en ny reim til kameraet da den gamle var slitt i festet til kameraet. Gabriel sa han gjerne skaffet en ny reim, men anbefalte at vi i stedet justerte litt på reima og klippet vekk den slitte delen. Og rådgiveren justerte og klippet mens vi ventet. En smidig og fullgod løsning som sparte oss for noen kroner.
En kollega av de to, Henrik Haanes, forteller at han nesten er like mye kunde som ansatt i FotoVideo. Med et glimt i øyet karakteriserer han FotoVideo som en leketøysbutikk for voksne.
Ikke irritert
Carl Martin Nordby har lenge vært en trofast kunde hos FotoVideo. Han arbeider blant annet som frilansfotograf i Aftenposten, og er kjent for foto.no´s lesere som flere ganger Månedens fotograf.
- Jeg har kjøpt kameraer, objektiver og annet fotoutstyr på FotoVideo. De har god kundebehandling, bra beliggenhet, og nå er lokalene også blitt svære og fine, forteller Carl Martin. På spørsmål om han har noen negative erfaringer, svarer han smilende:
- Nei, jeg greier nok ikke å irritere meg over FotoVideo.
På mange måter er FotoVideo tilbake ved utgangspunktet når de nå setter fokus på den profesjonelle kunden. Det var omtrent der det hele startet, i år 2001, da gründer Roar Sandvik begynte å selge digitalt utstyr på foto.no´s annonsemarked på internett, og etter hvert etablerte sin egen webshop. Siden kom det første butikklokalet i Møllergata 9 - og en større og mer variert kundekrets. Men etter en tid ble dette for trangt, og butikken flyttet over gaten.
Men heller ikke Møllergata 10 er noen helt vanlig fotobutikk. For det første er lokalet romslig, og man kan ferdes helskinnet der inne uten å føle seg som en elefant i glasshus. Må du vente i kø, kan du forsyne deg med gratis kaffe og ta plass i en av sittegruppene i skinn. Hold gjerne et øye med gullfisken som svømmer omkring i et akvarium sammen med et vanntett kamera.
Har alt
Du kan naturligvis også gjøre som de fleste gjør ta en titt på det lokalet rommer av fotoutstyr, videokameraer, Mac/iPod-avdeling, TV/HiFi-avdeling og surroundanlegg.
- Alt vi har på internettbutikken til FotoVideo kan også fåes kjøpt her, til samme priser som på web. Vi har vårt hovedlager her på huset, noe som sikrer god og rask tilgjengelighet på varene. Man kan også legge av en vare på internett, så kunden slipper at den blir utsolgt mens han tar bussen til byen for å kjøpe den her i butikken, sier Kjetil Sørås, som er ekspeditør i Møllergata 10, eller rådgiver, som det heter hos FotoVideo.
Kjetil er åpenbart glødende opptatt av foto, og forteller at han er oppvokst i en famile med mange fotografer. Selv har han spesiell interesse for naturfoto.
- Der hvor Pro-avdelingen retter seg mot profesjonelle, dekker vi et bredere spekter. De fleste av kundene våre er over gjennomsnittlig interessert i foto, men vi har også kunder som ikke vet så mye fra før og som kanskje skal ha sitt første kamera. Vi vil gjerne møte alle kunder med samme servicenivå og prioritere alle kunder like høyt. Vår oppgave blir å prøve å se kundens behov, sier Kjetil.
Lekebutikk
Vi tok en uhøytidelig test av servicenivået på FotoVideo da vi tok med et slitt EOS 350 D som trengte en fjær til batteriluka. Vi traff rådgiver Gabriel Malka, uten å fortelle ham hvem vi var. Han sa han gjerne skaffet den aktuelle delen, men anbefalte et firma på Holmlia dersom vi trengte delen på dagen. Han skrev ned navn og adresse til firmaet for oss. Vi spurte også etter en ny reim til kameraet da den gamle var slitt i festet til kameraet. Gabriel sa han gjerne skaffet en ny reim, men anbefalte at vi i stedet justerte litt på reima og klippet vekk den slitte delen. Og rådgiveren justerte og klippet mens vi ventet. En smidig og fullgod løsning som sparte oss for noen kroner.
En kollega av de to, Henrik Haanes, forteller at han nesten er like mye kunde som ansatt i FotoVideo. Med et glimt i øyet karakteriserer han FotoVideo som en leketøysbutikk for voksne.
Ikke irritert
Carl Martin Nordby har lenge vært en trofast kunde hos FotoVideo. Han arbeider blant annet som frilansfotograf i Aftenposten, og er kjent for foto.no´s lesere som flere ganger Månedens fotograf.
- Jeg har kjøpt kameraer, objektiver og annet fotoutstyr på FotoVideo. De har god kundebehandling, bra beliggenhet, og nå er lokalene også blitt svære og fine, forteller Carl Martin. På spørsmål om han har noen negative erfaringer, svarer han smilende:
- Nei, jeg greier nok ikke å irritere meg over FotoVideo.
Resepsjonen ved inngangen
Robert Meyer
Butikk-akvariet
Robert Meyer
Kunderådgiver Kjetil Sørås
Robert Meyer
Butikk med luke til hovedlageret
Robert Meyer
Panorama interiør
Robert Meyer
Monitorhjørnet
Robert Meyer
Videokameraer for alle behov
Robert Meyer