Anja Niemi jobber i interaksjon med bygninger. Faktisk så kommuniserer hun med gamle, ubebodde hus. Videre jobber hun med å plassere seg selv inn i disse settingene ved hjelp av det fotografiske mediet. Utstillingen på Galleri Ramfjord presenterer 8 fotografiske selvportretter som Niemi har tatt i en nedlagt svømmehall i Berlin. Hun jobber med analogt fotografi og hvert bilde er kun én eksponering.
Formalt og tematisk
Selvportrettene til Niemi fremmer en type skrekkfilmestetikk som ikke er bevisst fra kunstnerens side. Det at hun alltid plasserer seg selv i forskjellige kontekster, gjør fotografiene veldig personlige. Dette inntrykker forsterkes ved at hun jobber med lokaler der det tidligere har vært mennesker som naturligvis har satt sine spor. Men det er også klart at disse menneskene ikke er der lenger. Fotografiene har slik en referanse til moralen blant annet i barokk kunst, nemlig Memento Mori. Husk at du skal dø.
Det faktum at disse fotografiene er selvportretter, er ubetydelig. Niemi bruker billedrommet som en scene og balanserer slik det unektelige personlige uttrykket selvportrettssjangeren har, med det konstruerte aspektet ved fotografiet som scenisk uttrykk. Hun får frem både kontrasten og likheten mellom fortid og nåtid. Niemi danser med seg selv eller ligger tilsynelatende livløs i et gammelt badekar. Det er en uendelig ensomhet i disse fotografiene, samtidig som man får følelsen av at denne kvinnen kommuniserer med noe eller noen. Styrken i Niemis fotografier ligger i samstillingen av dualiteter.
Bonus: <B>Øyvind Hjelmen
Fotografen Øyvind Hjelmen viser 17 fotografier i underetasjen på Galleri Ramfjord. Han jobber med sort/hvitt fotografi og en tilsvarende tradisjonell motivkrets. Han jobber med spennende utsnitt og formater i fotografiene sine, som hovedsakelig er motiver hentet fra natur og interiør. Hjelmens utstilling er et veldig gledelig møte med det analoge sort/hvitt fotografi, noe man sjelden opplever i formidlingen av dagens kunstfotografi.
Info
Anja Niemi og Øyving Hjelmen presenteres på Galleri Ramfjord i Frydenlundsgt. 17 i perioden 6.-28. oktober 2007. www.galleriramfjord.no
Formalt og tematisk
Selvportrettene til Niemi fremmer en type skrekkfilmestetikk som ikke er bevisst fra kunstnerens side. Det at hun alltid plasserer seg selv i forskjellige kontekster, gjør fotografiene veldig personlige. Dette inntrykker forsterkes ved at hun jobber med lokaler der det tidligere har vært mennesker som naturligvis har satt sine spor. Men det er også klart at disse menneskene ikke er der lenger. Fotografiene har slik en referanse til moralen blant annet i barokk kunst, nemlig Memento Mori. Husk at du skal dø.
Det faktum at disse fotografiene er selvportretter, er ubetydelig. Niemi bruker billedrommet som en scene og balanserer slik det unektelige personlige uttrykket selvportrettssjangeren har, med det konstruerte aspektet ved fotografiet som scenisk uttrykk. Hun får frem både kontrasten og likheten mellom fortid og nåtid. Niemi danser med seg selv eller ligger tilsynelatende livløs i et gammelt badekar. Det er en uendelig ensomhet i disse fotografiene, samtidig som man får følelsen av at denne kvinnen kommuniserer med noe eller noen. Styrken i Niemis fotografier ligger i samstillingen av dualiteter.
Bonus: <B>Øyvind Hjelmen
Fotografen Øyvind Hjelmen viser 17 fotografier i underetasjen på Galleri Ramfjord. Han jobber med sort/hvitt fotografi og en tilsvarende tradisjonell motivkrets. Han jobber med spennende utsnitt og formater i fotografiene sine, som hovedsakelig er motiver hentet fra natur og interiør. Hjelmens utstilling er et veldig gledelig møte med det analoge sort/hvitt fotografi, noe man sjelden opplever i formidlingen av dagens kunstfotografi.
Info
Anja Niemi og Øyving Hjelmen presenteres på Galleri Ramfjord i Frydenlundsgt. 17 i perioden 6.-28. oktober 2007. www.galleriramfjord.no
Stadtbad
Anja Niemi
In the Doorway
Anja Niemi
In the birds nest
Anja Niemi
The Puppet
Anja Niemi