Det er det visuelle alfabetet deltagerne på denne workshopen i Venezia i slutten av januar neste år skal lære. Arrangør Anne Lise Flavik forteller til foto.no at den velrenommerte Magnum-fotografen Alex Webb og hans kone Rebecca Norris Webb utfyller hverandre faglig i en workshop hvor Alex er som en tornado av energi, høyt og lavt, mens Rebecca er mer rolig, underfundig, med dype røtter forplantet i poesi og tekst. Begge er fremragende fotografer på hvert sitt felt.
En workshop for alle
- Dette blir en workshop der alle kan delta, men de må selvsagt ha en spesiell interesse for fotografi. Med andre ord noe for den glade og gode amatør og den profesjonelle fotograf. Alle typer fotografer kan delta på denne workshopen. Både Alex og Rebecca har den unike måten å kunne se hva et godt fotografi er selv om ikke de selv fotograferer, for eksempel natur, dyrebilder eller i sort hvitt. Det visuelle alfabetet er viktigst og det er det deltakerne skal lære i Venezia. Komposisjon og fargelære, høye kontraster eller det bløte lyset. De skal lære å se flerdimensjonalt, forteller Anne Lise.
På workshopen vil deltakerne få daglige tilbakemeldinger på bilder de fotograferer. Det blir en portofoliogjennomgang ved workshopens start slik at Alex og Rebecca kan se hva slags fotograf hver enkelt deltager er, gi rettleding, tips, hjelp til det tekniske og det visuelle for å bli en bedre fotograf, samt se fremgangen gjennom workshopen.
- Det blir også lære om komposisjon: Hva fungerer og hva er helt på trynet? Hvordan se farger? Hva gjør Alex og Rebecca? Hvordan jobber de? Vi håper at deltakerne får en bredere visuell innsikt og at de automatisk kan stille seg spørsmålet: Hvorfor vil jeg ta akkurat dette bilde? Med andre ord lære seg å ha noe på hjertet.
Kunst en viktig del
Kunst, for eksempel fra Renessansen, er en viktig del av workshopen. Det blir besøk til viktige kirker og gallerier for å finne inspirasjon.
- Man kan lære utrolig mye av de gode renesansse-malerne som "gjorde" Venezia. Titzian og Tintoretto er to av de viktigste. Fy pokker, de kunne komponere... Og bruke lys og skygge som igjen er noe av det viktigste i et fotografi - Male med lys! Italienerne har jo skjønt at kultur og kunst er god butikk og de vokter disse skattene som de skulle vært gullbarrer og de restaurerer hele tiden maleriene.
Atter en Venezia-workshop?
Venezia er et populært sted for fotografiske workshoper, blant annet har Morten Krogvold holdt flere workshoper der. Anne Lise Flavik mener ikke Venezia er oppbrukt.
- Venezia er en spennende by som det ikke går an å bli lei. Selv om man har vært der mange ganger, er det alltid noe annet å se, et nytt hjørne å runde, en ny kirke å oppdage med fresker eller malerier fra de Venetianske renesansse-malerne. Men det viktigste med Venezia er at den er bilfri, man kan høre sine egne skritt om kvelden til klukking av kanalene. Det er en stille by om morgenen og om kvelden. Når turistene har reist av gårde og det er tomt på Markusplassen. I januar og februar er det ikke mange turister, det er kaldt og ofte tåke. En helt utrolig stemning, i verdens vakreste by. Med andre ord: Venezia blir aldri oppbrukt som workshopsted, avslutter Anne Lise.
Det er fremdeles ledige plasser på workshopen som arrangeres fra 24. januar til 1. februar neste år. For mer informasjon se: http://www.studioa7.no
En workshop for alle
- Dette blir en workshop der alle kan delta, men de må selvsagt ha en spesiell interesse for fotografi. Med andre ord noe for den glade og gode amatør og den profesjonelle fotograf. Alle typer fotografer kan delta på denne workshopen. Både Alex og Rebecca har den unike måten å kunne se hva et godt fotografi er selv om ikke de selv fotograferer, for eksempel natur, dyrebilder eller i sort hvitt. Det visuelle alfabetet er viktigst og det er det deltakerne skal lære i Venezia. Komposisjon og fargelære, høye kontraster eller det bløte lyset. De skal lære å se flerdimensjonalt, forteller Anne Lise.
På workshopen vil deltakerne få daglige tilbakemeldinger på bilder de fotograferer. Det blir en portofoliogjennomgang ved workshopens start slik at Alex og Rebecca kan se hva slags fotograf hver enkelt deltager er, gi rettleding, tips, hjelp til det tekniske og det visuelle for å bli en bedre fotograf, samt se fremgangen gjennom workshopen.
- Det blir også lære om komposisjon: Hva fungerer og hva er helt på trynet? Hvordan se farger? Hva gjør Alex og Rebecca? Hvordan jobber de? Vi håper at deltakerne får en bredere visuell innsikt og at de automatisk kan stille seg spørsmålet: Hvorfor vil jeg ta akkurat dette bilde? Med andre ord lære seg å ha noe på hjertet.
Kunst en viktig del
Kunst, for eksempel fra Renessansen, er en viktig del av workshopen. Det blir besøk til viktige kirker og gallerier for å finne inspirasjon.
- Man kan lære utrolig mye av de gode renesansse-malerne som "gjorde" Venezia. Titzian og Tintoretto er to av de viktigste. Fy pokker, de kunne komponere... Og bruke lys og skygge som igjen er noe av det viktigste i et fotografi - Male med lys! Italienerne har jo skjønt at kultur og kunst er god butikk og de vokter disse skattene som de skulle vært gullbarrer og de restaurerer hele tiden maleriene.
Atter en Venezia-workshop?
Venezia er et populært sted for fotografiske workshoper, blant annet har Morten Krogvold holdt flere workshoper der. Anne Lise Flavik mener ikke Venezia er oppbrukt.
- Venezia er en spennende by som det ikke går an å bli lei. Selv om man har vært der mange ganger, er det alltid noe annet å se, et nytt hjørne å runde, en ny kirke å oppdage med fresker eller malerier fra de Venetianske renesansse-malerne. Men det viktigste med Venezia er at den er bilfri, man kan høre sine egne skritt om kvelden til klukking av kanalene. Det er en stille by om morgenen og om kvelden. Når turistene har reist av gårde og det er tomt på Markusplassen. I januar og februar er det ikke mange turister, det er kaldt og ofte tåke. En helt utrolig stemning, i verdens vakreste by. Med andre ord: Venezia blir aldri oppbrukt som workshopsted, avslutter Anne Lise.
Det er fremdeles ledige plasser på workshopen som arrangeres fra 24. januar til 1. februar neste år. For mer informasjon se: http://www.studioa7.no
Alex Webb
Alex Webb