Da vi kom frem til Nikon-disken på Fotografi 2009, ble vi møtt av en jovial mann hvis navneskilt fortalte at han heter Yngve Ask. Da vi begynte å spørre ham ut om konsernets fotoprodukter fortalte Ask at han ikke er ansatt i Nikons organisasjon, men at han er en "Nikon-ambassadør" - en fotograf som er engasjert av Nikon for å undervise om firmaets kameraer og objektiver. Denne rollen kan Ask fylle fordi han alltid og i mange år har brukt Nikon og derfor kjenner disse verktøyene ut og inn.
Det store spørsmålet
Foto.nos utsendte gikk rett på sak, og stilte Ask spørsmålet: "Hva er ditt sterkeste argument for at en fotograf skal velge Nikon i dag?"
Yngve Ask trengte ikke noen betenkningstid, før han svarte at det er "fullformat"-kamerahusene D700, D3 og D3x. D3x, det nyeste av dem, kan etter Asks mening løse mange av de samme fotografiske oppgavene som man tidligere har benyttet Hasselblad og andre store kameraer og bakstykker til, samtidig som et system basert på 24 x 36 millimeter gir en helt annen arbeidskomfort og en helt annen portabilitet enn Hasselblad og tilsvarende produkter som i første rekke er tilpasset studiobruk.
Angående optikken, fremhevet Ask Nikons to vidvinkelzoomer Nikkor 14-24mm 2.8 og Nikkor 24-70mm 2.8, og sa at han så å si aldri reiser uten å ha disse to med seg. Ask var særlig imponert over 14-24mm, som han med begeistring betegnet som objektivet som gjør det mulig for ham å skape bilder som var umulige å realisere før. Det såkalte nano-krystallbelegget eliminerte etter Asks mening reflekser i stor grad.
DX eller FX?
Vi lurte på om hvilke tanker Yngve Ask med sin Nikon-erfaring hadde gjort seg rundt forholdet mellom DX- og FX-formatet. Hva er egentlig DX-formatets berettigelse i markedet om man ser bort fra prisen? Det er en kjensgjerning at Nikon har stoppet produksjonen av toppmodeller med DX-brikke, da D2-serien er ute av produksjon. Toppmodellene D3 og D3x er begge 24 x 36 millimeter, noe som må reflektere Nikons oppfatning om at dette er et format for fremtiden.
Ask sa det slik: "Jeg har i dag ikke et eneste kamera med DX-format i regelmessig bruk, jeg er på rent "fullformat." Og til slutt konkluderte han med disse vektige ordene: "Jeg har aldri hørt noen fotograf si 'søren, her skulle jeg hatt et DX-hus', og jeg har heller aldri sagt det sjøl." Klare og utvetydige ord, kan man si.
For mer om Fotografi 2009:
http://foto.no/fotografi2009
Det store spørsmålet
Foto.nos utsendte gikk rett på sak, og stilte Ask spørsmålet: "Hva er ditt sterkeste argument for at en fotograf skal velge Nikon i dag?"
Yngve Ask trengte ikke noen betenkningstid, før han svarte at det er "fullformat"-kamerahusene D700, D3 og D3x. D3x, det nyeste av dem, kan etter Asks mening løse mange av de samme fotografiske oppgavene som man tidligere har benyttet Hasselblad og andre store kameraer og bakstykker til, samtidig som et system basert på 24 x 36 millimeter gir en helt annen arbeidskomfort og en helt annen portabilitet enn Hasselblad og tilsvarende produkter som i første rekke er tilpasset studiobruk.
Angående optikken, fremhevet Ask Nikons to vidvinkelzoomer Nikkor 14-24mm 2.8 og Nikkor 24-70mm 2.8, og sa at han så å si aldri reiser uten å ha disse to med seg. Ask var særlig imponert over 14-24mm, som han med begeistring betegnet som objektivet som gjør det mulig for ham å skape bilder som var umulige å realisere før. Det såkalte nano-krystallbelegget eliminerte etter Asks mening reflekser i stor grad.
DX eller FX?
Vi lurte på om hvilke tanker Yngve Ask med sin Nikon-erfaring hadde gjort seg rundt forholdet mellom DX- og FX-formatet. Hva er egentlig DX-formatets berettigelse i markedet om man ser bort fra prisen? Det er en kjensgjerning at Nikon har stoppet produksjonen av toppmodeller med DX-brikke, da D2-serien er ute av produksjon. Toppmodellene D3 og D3x er begge 24 x 36 millimeter, noe som må reflektere Nikons oppfatning om at dette er et format for fremtiden.
Ask sa det slik: "Jeg har i dag ikke et eneste kamera med DX-format i regelmessig bruk, jeg er på rent "fullformat." Og til slutt konkluderte han med disse vektige ordene: "Jeg har aldri hørt noen fotograf si 'søren, her skulle jeg hatt et DX-hus', og jeg har heller aldri sagt det sjøl." Klare og utvetydige ord, kan man si.
For mer om Fotografi 2009:
http://foto.no/fotografi2009
Yngve Ask med Nikons "fullformat"modeller
Per Inge Østmoen
Yngve Ask vet hva han foretrekker, og han er en erfaren fotograf.
Erik Leirseth og Yngve Ask
Per Inge Østmoen
Nikon vil nok fortsette med både DX- og FX-formatet, Leirseth sitter her med D300.