Tema for den utsolgte to-dagers workshopen i Risør var mennesker og iscenesettelser. Da foto.no besøkte workshopen første dag var det en upåklagelig stemning og ikke minst engasjement som var på topp. Flere av deltagerne uttrykte allerede da at de så langt var veldig fornøyd med utbyttet.
Oppskriften til bildesuksess
Fotografen Sigmond underviser til daglig på Medieskolerne i Viborg i Danmark, Avdeling Fotografutdannelsen. Målet med workshopen i Risør var å ha en fornuftig kombinasjon av teori og praksis.
- Inspirasjonsforedrag ble krydret med at vi gikk ut og prøvde noe av det jeg hadde snakket om. På fredag snakket jeg om oppskriften til bildesuksess som handler om hvordan vi som mennesker leser bilder, og hvordan vi ved bevisst bruk av denne oppskriften kan bli bedre bildeskapere. En bonus er at man også blir en bedre betrakter av bilder. Jeg viste også behind the scenes-bilder for å vise deltagerne hvordan jeg planlegger et prosjekt og hvordan det forløper. Hvor får jeg inspirasjon fra? Hvordan jobber jeg kreativt? De siste 2 timene lekte vi oss ute ved et båtverft hvor deltagerne fikk se meg in action før de selv slapp seg løs med mine 2 modeller og de materialer/stoffer jeg hadde tatt med, forteller Ragne til foto.no.
På workshoppens andre dag, i plaskende regnvær, var det innendørs evaluering av bildene som ble tatt dagen før. Deretter fylte Ragne på med fargeteori hvor hun flettet inn lyssetting, posering og iscenesettelse. Dagen ble avsluttet med tre intensive timer fotografering på en spennende location: en nedlagt fabrikkhall med store vinduer og mange originale bakgrunner å velge mellom.
- I fabrikkhallen delte jeg deltagerne inn i tre grupper, og så rullerte de tre modellene mellom dem så gruppene fikk fotografere hver av dem en hel time. Modellene var veldig forskjellige, noe som inviterte til forskjellige bildestiler og idéer.
Å stole på egen kreativitet
Ragne håper selvfølgelig at deltagerne har blitt bedre fotografer etter en workshop med henne, men vel så viktig er det at de har utviklet evnen til å bedømme egne og andres bilder.
- Jeg håper deltagerne på workshopen har fått både øvelse og inspirasjon til å lage flere personlige prosjekter, hvor det iscenesatte fotografiet kan være et spennende tema å jobbe med. Jeg håper de har fått øynene opp for at man ikke alltid skal planlegge prosjekter ihjel før man går i gang, men at man tør stole på seg selv, sin egen kreativitet og ha evne til å gripe tilfeldighetene som ofte spiller inn under en fotografering. Det er viktig at man ikke kjører seg fast i en stil og en idé, men at man impulsivt får lyst til å fotografere på en annerledes måte. Slike opplevelser kan nemlig bringe en opp og videre med fotograferingen.
Goutbeek på workshop
Foto.no medlem og fotograf Atle Goutbeek var en av deltagerne som hadde store forventninger til workshopen og som også fikk disse innfridd. En av grunnene til at Atle meldte seg på workshopen var at han mener Ragne Sigmond innehar en del kunnskap som ikke så enkelt kan læres på egenhånd.
- Hun har jo en solid studie bak seg i foto og har gjennom årene bevist at hun kan være meget kreativ med veldig få hjelpemidler. Kreativitet er kanskje ikke akkurat det jeg mangler, men ofte føler jeg at jeg bruker lang tid på forberedelser og etterarbeid, uten at det blir helt perfekt i mine øyne. Ragnes bilder ser ut som de er så enkle, men likevel når de langt bildemessig. Er det ikke det man kaller billedkunst? spør Atle.
Om å tenke uten å jobbe...
Når Atle får spørsmål om hva han har lært på workshopen er han ikke i tvil:
- Å jobbe uten å tenke er like meningsløst som å tenke uten å jobbe. Praksis og teori går hånd i hånd, hele tiden.
- Jeg har en del praksis fra før, og på Ragnes workshop fikk jeg nødvendig teoretisk påfyll, blant annet viktigheten av et bildes førsteinntrykk, hvordan fange betrakter og ikke minst hvordan holde betrakter interessert i et fotografi. Det er mange uskrevne regler som man kan holde seg til, eller bevisst bryte. Til tross for at jeg har gått på kunstakademiet i Nederland i 5 år, klarte hun likevel å lære meg en del om komposisjon, farger og bildeflate. Særlig når det gjelder kombinasjoner, overganger og inntrykk av disse. Ikke minst lærte jeg at det er veldig viktig å alltid huske på teorien når man fotograferer i praksis.
Tre modeller
Å fotografere i praksis var enormt deilig forteller Atle. Ragne Sigmond stilte med tre modeller på workshopen. Alle tre unike på hver sin måte.
- Kala var aktmodellen vår, som hadde spennende egyptiske linjer og mørk hud. Anette var rødhåret med veldig blek hud. Hun hadde på seg et av hennes korsetter som hun lager selv. Den tredje modellen var Kari. En korthåret elastisk jente som nettopp er ferdig med studiet på den norske baletthøyskolen DNBH i Oslo, forteller Atle engasjert.
Godt fornøyd med utbyttet av workshopen garanterer Atle at dette ikke blir siste workshopen han deltar på.
Ragnes neste workshop er med NRF/reklamefotografene i Skagen 18.og 19.september.
____________________________
Ps: Fotoutdannelsen på Medieskolerne i Viborg i Danmark er helt gratis for nordmenn dersom de har praksisavtale med en fotograf.
Oppskriften til bildesuksess
Fotografen Sigmond underviser til daglig på Medieskolerne i Viborg i Danmark, Avdeling Fotografutdannelsen. Målet med workshopen i Risør var å ha en fornuftig kombinasjon av teori og praksis.
- Inspirasjonsforedrag ble krydret med at vi gikk ut og prøvde noe av det jeg hadde snakket om. På fredag snakket jeg om oppskriften til bildesuksess som handler om hvordan vi som mennesker leser bilder, og hvordan vi ved bevisst bruk av denne oppskriften kan bli bedre bildeskapere. En bonus er at man også blir en bedre betrakter av bilder. Jeg viste også behind the scenes-bilder for å vise deltagerne hvordan jeg planlegger et prosjekt og hvordan det forløper. Hvor får jeg inspirasjon fra? Hvordan jobber jeg kreativt? De siste 2 timene lekte vi oss ute ved et båtverft hvor deltagerne fikk se meg in action før de selv slapp seg løs med mine 2 modeller og de materialer/stoffer jeg hadde tatt med, forteller Ragne til foto.no.
På workshoppens andre dag, i plaskende regnvær, var det innendørs evaluering av bildene som ble tatt dagen før. Deretter fylte Ragne på med fargeteori hvor hun flettet inn lyssetting, posering og iscenesettelse. Dagen ble avsluttet med tre intensive timer fotografering på en spennende location: en nedlagt fabrikkhall med store vinduer og mange originale bakgrunner å velge mellom.
- I fabrikkhallen delte jeg deltagerne inn i tre grupper, og så rullerte de tre modellene mellom dem så gruppene fikk fotografere hver av dem en hel time. Modellene var veldig forskjellige, noe som inviterte til forskjellige bildestiler og idéer.
Å stole på egen kreativitet
Ragne håper selvfølgelig at deltagerne har blitt bedre fotografer etter en workshop med henne, men vel så viktig er det at de har utviklet evnen til å bedømme egne og andres bilder.
- Jeg håper deltagerne på workshopen har fått både øvelse og inspirasjon til å lage flere personlige prosjekter, hvor det iscenesatte fotografiet kan være et spennende tema å jobbe med. Jeg håper de har fått øynene opp for at man ikke alltid skal planlegge prosjekter ihjel før man går i gang, men at man tør stole på seg selv, sin egen kreativitet og ha evne til å gripe tilfeldighetene som ofte spiller inn under en fotografering. Det er viktig at man ikke kjører seg fast i en stil og en idé, men at man impulsivt får lyst til å fotografere på en annerledes måte. Slike opplevelser kan nemlig bringe en opp og videre med fotograferingen.
Goutbeek på workshop
Foto.no medlem og fotograf Atle Goutbeek var en av deltagerne som hadde store forventninger til workshopen og som også fikk disse innfridd. En av grunnene til at Atle meldte seg på workshopen var at han mener Ragne Sigmond innehar en del kunnskap som ikke så enkelt kan læres på egenhånd.
- Hun har jo en solid studie bak seg i foto og har gjennom årene bevist at hun kan være meget kreativ med veldig få hjelpemidler. Kreativitet er kanskje ikke akkurat det jeg mangler, men ofte føler jeg at jeg bruker lang tid på forberedelser og etterarbeid, uten at det blir helt perfekt i mine øyne. Ragnes bilder ser ut som de er så enkle, men likevel når de langt bildemessig. Er det ikke det man kaller billedkunst? spør Atle.
Om å tenke uten å jobbe...
Når Atle får spørsmål om hva han har lært på workshopen er han ikke i tvil:
- Å jobbe uten å tenke er like meningsløst som å tenke uten å jobbe. Praksis og teori går hånd i hånd, hele tiden.
- Jeg har en del praksis fra før, og på Ragnes workshop fikk jeg nødvendig teoretisk påfyll, blant annet viktigheten av et bildes førsteinntrykk, hvordan fange betrakter og ikke minst hvordan holde betrakter interessert i et fotografi. Det er mange uskrevne regler som man kan holde seg til, eller bevisst bryte. Til tross for at jeg har gått på kunstakademiet i Nederland i 5 år, klarte hun likevel å lære meg en del om komposisjon, farger og bildeflate. Særlig når det gjelder kombinasjoner, overganger og inntrykk av disse. Ikke minst lærte jeg at det er veldig viktig å alltid huske på teorien når man fotograferer i praksis.
Tre modeller
Å fotografere i praksis var enormt deilig forteller Atle. Ragne Sigmond stilte med tre modeller på workshopen. Alle tre unike på hver sin måte.
- Kala var aktmodellen vår, som hadde spennende egyptiske linjer og mørk hud. Anette var rødhåret med veldig blek hud. Hun hadde på seg et av hennes korsetter som hun lager selv. Den tredje modellen var Kari. En korthåret elastisk jente som nettopp er ferdig med studiet på den norske baletthøyskolen DNBH i Oslo, forteller Atle engasjert.
Godt fornøyd med utbyttet av workshopen garanterer Atle at dette ikke blir siste workshopen han deltar på.
Ragnes neste workshop er med NRF/reklamefotografene i Skagen 18.og 19.september.
____________________________
Ps: Fotoutdannelsen på Medieskolerne i Viborg i Danmark er helt gratis for nordmenn dersom de har praksisavtale med en fotograf.
Ragne Sigmond
Ragne Sigmond
Kala får sin hevn over Ragne
Atle Goutbeek
Kari
Atle Goutbeek
Atle Goutbeek
Atle Goutbeek på workshop
Frank Hesjedal