Mange vil først og fremst kjenne Galleri MAP som rockegalleriet hvor musikkfoto signert av både internasjonale og nasjonale fotografer jevnlig lokker musikkelskende publikummere til utstillinger. For enhver som har vært innom galleriet i Tøyengata, blir det straks åpenbart at innehaver Mari-Ann Pedersen har et hjerte som banker for både rock og foto.
Hjertebanken stopper imidlertid ikke med det. For midt mellom to solide omganger rockefoto på veggene denne høsten, finner den engasjerte galleristen plass til en fotoserie med bilder fra Gaza på Vestbredden av den norske fotografen Jon Lundell. Den lille landstripen, - en mørk markør på en flere tiår lang konflikt mellom Israel og Palestina, har en blodfull historie. Og så mange bilder av denne historien har vi sett, så fulle av blod, at det nesten er vanskelig å tenke seg at en fotograf kan bevege seg inn i dette landskapet uten at det blir blodig.
Likevel var det ikke en dråpe blodrødt å spore i bildene til Lundell da de nylig ble vist på Galleri MAP. Utstillingen åpnet parallelt med at legene Erik Fosse og Mads Gilbert slapp sin dokumentariske bok basert på erfaringene fra fjorårets intensive krigføring på Gaza, der de to var tilstede som leger. Tilfeldig er det altså ikke at Lundells portrettserie fra Gaza anno 2009 fikk plass på MAPs vegger i samme uke som bokslippet. Også et kunstgalleri kan ha som ambisjon å være aktuell i forhold til den samfunnspolitiske dagsordenen. Mari-Ann Pedersen viser sitt publikum at hun vil noe mer og annet enn å drive kommersiell gallerivirksomhet med fokus kun på bunnlinjen. Den viljen blir ekstra synlig med en slik utstilling som åpenbart er politisk.
For det kan knapt sies å være salgsdrevet når et galleri rydder plass til en dokumentarisk portrettserie av hverdagsmennesker i hverdagssituasjoner fra et sted som av de aller fleste forbindes med krigsdrama og lidelser. Lundells hverdagsstemninger fra Gaza var overraskende stillfarne og tilsynelatende udramatiske, åpenbart med intensjonen om å ville vise oss noe annet enn det vi er vant til å se av bilder fra det okkuperte landområdet. Å gi plass til et slikt prosjekt er likevel langt fra et anemisk stunt.
Mari-Ann Pedersen bruker sin mulighet som gallerist til å vise oss bilder som hun mener er viktig for oss å se. Etter et par tiår hvor det nærmest har vært betraktet som kunst nok i seg selv å ikke ville ta standpunkt med sine arbeider (som om kunsten noen gang kan ha mening som isolert fra sin tid og menneskene), er Galleri MAP med på å fronte bølgen som slår den andre veien. Det er lov å ta stilling, og å ta plass med sin stillingstaken, - også som gallerist og som fotograf.
Galleristens nylige opplevelse med en skoleklasse som kom for å besøke Lundelss utstilling sier også noe om dette: - Til å begynne med slang ungdommene rundt i rommet og hadde åpenbart ikke en opplevelse av at dette var bilder som i noen særlig grad angikk dem. Vi begynte å snakke sammen, og Jon fortalte om hvordan de palestinske ungdommene der lever, hvordan de har det, og hva krigen gjør med hverdagen deres som ungdommer. Da begynte elevene å lytte, de fikk en nøkkel inn til å møte bildene på en annen måte, forteller Pedersen.
Og kanskje er det akkurat ambisjonen om å bidra til slike møter vi kan forvente av en rocka gallerist: Rock i overført betydning kan utmerket godt kjennetegnes av en godt tajmet motbevegelse i det ellers (altfor) ofte forutsigbare og konvensjonelle gallerilandskapet her til lands. MAP med Lundells prosjekt på veggen legger ikke ut røde løpere og kanapéer til blinkende blitzlys, men markerer på sin helt egen måte at det å være en arena for bildeopplevelser kan ha en betydning utover det rent estetiske der og da.
Jon Lundells øyeblikksportretter fra Gaza fikk etter en overveldende publikumsinteresse i Oslo reise videre fra Galleri MAP på Tøyen, til Hamar og rådhuset der, hvor de stod til og med 25 oktober under den internasjonale uken.
På Galleri MAP har nå en The Best Of samleutstilling med norske rockebilder inntatt veggene, i tillegg til de siste originalene fra dokumentarutstillingen SKINS av den engelske fotografen Gavin Watson. Det fortsetter dermed med mer rock både med musikalsk og politisk klang på MAP denne høsten. God fornøyelse!
Hjertebanken stopper imidlertid ikke med det. For midt mellom to solide omganger rockefoto på veggene denne høsten, finner den engasjerte galleristen plass til en fotoserie med bilder fra Gaza på Vestbredden av den norske fotografen Jon Lundell. Den lille landstripen, - en mørk markør på en flere tiår lang konflikt mellom Israel og Palestina, har en blodfull historie. Og så mange bilder av denne historien har vi sett, så fulle av blod, at det nesten er vanskelig å tenke seg at en fotograf kan bevege seg inn i dette landskapet uten at det blir blodig.
Likevel var det ikke en dråpe blodrødt å spore i bildene til Lundell da de nylig ble vist på Galleri MAP. Utstillingen åpnet parallelt med at legene Erik Fosse og Mads Gilbert slapp sin dokumentariske bok basert på erfaringene fra fjorårets intensive krigføring på Gaza, der de to var tilstede som leger. Tilfeldig er det altså ikke at Lundells portrettserie fra Gaza anno 2009 fikk plass på MAPs vegger i samme uke som bokslippet. Også et kunstgalleri kan ha som ambisjon å være aktuell i forhold til den samfunnspolitiske dagsordenen. Mari-Ann Pedersen viser sitt publikum at hun vil noe mer og annet enn å drive kommersiell gallerivirksomhet med fokus kun på bunnlinjen. Den viljen blir ekstra synlig med en slik utstilling som åpenbart er politisk.
For det kan knapt sies å være salgsdrevet når et galleri rydder plass til en dokumentarisk portrettserie av hverdagsmennesker i hverdagssituasjoner fra et sted som av de aller fleste forbindes med krigsdrama og lidelser. Lundells hverdagsstemninger fra Gaza var overraskende stillfarne og tilsynelatende udramatiske, åpenbart med intensjonen om å ville vise oss noe annet enn det vi er vant til å se av bilder fra det okkuperte landområdet. Å gi plass til et slikt prosjekt er likevel langt fra et anemisk stunt.
Mari-Ann Pedersen bruker sin mulighet som gallerist til å vise oss bilder som hun mener er viktig for oss å se. Etter et par tiår hvor det nærmest har vært betraktet som kunst nok i seg selv å ikke ville ta standpunkt med sine arbeider (som om kunsten noen gang kan ha mening som isolert fra sin tid og menneskene), er Galleri MAP med på å fronte bølgen som slår den andre veien. Det er lov å ta stilling, og å ta plass med sin stillingstaken, - også som gallerist og som fotograf.
Galleristens nylige opplevelse med en skoleklasse som kom for å besøke Lundelss utstilling sier også noe om dette: - Til å begynne med slang ungdommene rundt i rommet og hadde åpenbart ikke en opplevelse av at dette var bilder som i noen særlig grad angikk dem. Vi begynte å snakke sammen, og Jon fortalte om hvordan de palestinske ungdommene der lever, hvordan de har det, og hva krigen gjør med hverdagen deres som ungdommer. Da begynte elevene å lytte, de fikk en nøkkel inn til å møte bildene på en annen måte, forteller Pedersen.
Og kanskje er det akkurat ambisjonen om å bidra til slike møter vi kan forvente av en rocka gallerist: Rock i overført betydning kan utmerket godt kjennetegnes av en godt tajmet motbevegelse i det ellers (altfor) ofte forutsigbare og konvensjonelle gallerilandskapet her til lands. MAP med Lundells prosjekt på veggen legger ikke ut røde løpere og kanapéer til blinkende blitzlys, men markerer på sin helt egen måte at det å være en arena for bildeopplevelser kan ha en betydning utover det rent estetiske der og da.
Jon Lundells øyeblikksportretter fra Gaza fikk etter en overveldende publikumsinteresse i Oslo reise videre fra Galleri MAP på Tøyen, til Hamar og rådhuset der, hvor de stod til og med 25 oktober under den internasjonale uken.
På Galleri MAP har nå en The Best Of samleutstilling med norske rockebilder inntatt veggene, i tillegg til de siste originalene fra dokumentarutstillingen SKINS av den engelske fotografen Gavin Watson. Det fortsetter dermed med mer rock både med musikalsk og politisk klang på MAP denne høsten. God fornøyelse!
Gallerist Mari-Ann Pedersen på Galleri MAP
Maria Lundberg
Fotograf Jon Lundell foran sin utstilling "GAZA NOW" på Galleri MAP.
Utstillingen vises nå på Hamar rådhus frem til 25. oktober.
Moaz
Jon Lundell
Fra utstillingen "GAZA NOW"