Bransjerelatert fotoutdannelse ved Norges Kreative Fagskole

Har du lyst til å utdanne deg til fotograf? Da har du mange valg! For å hjelpe deg litt på veien har Foto.no sett nærmere på fire skoler som tilbyr fotoutdannelse. Først ut: Norges Kreative Fagskole
Norges Kreative Fagskole har filialer i Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo. Skolen tilbyr undervisning i fag som blant annet film, grafisk design, illustrasjon og journalistikk, i tillegg til en 2-årig fotoutdannelse.

Før Anders Nilsen begynte å studere fotografi og PR ved Edith Cowan University i Perth West Australia, var han offiser i Forsvaret i mange år. Nå er Nilsen studieleder for fotografiutdanningen ved Norges Kreative Fagskole. Han forteller at det ved skolen vektlegges bransjenærhet, reelle oppgaver, god pedagogikk og tverrfaglige samarbeid med andre kreative utdannelser.

- På NKF har vi mye ressurser på andre kreative utdannelser som har lang erfaring innen trykk, repro, film og reklame. Disse menneskene kan synliggjøre hvordan de tenker i forhold til samarbeid med fotograf, i tillegg til å bidra med praktisk og teoretisk kunnskap fra sine fag som er nyttig for en fotograf å vite, sier Nilsen.

Motivasjon
NKF har status som fagskole. Det er mulig å bygge på den 2-årige fagutdannelsen gjennom samarbeid med diverse internasjonale universiteter slik at studenten kan oppnå en bachelor- eller mastergrad.

Gjennonsnittsalderen blant studentene er fra ca. 24 år til begynnelsen av 30-årene. For å få en av de 30 studieplassene ved NKF må du bestå en opptaksprøve som blir evaluert av tre fotografer med forskjellig bakgrunn.

- Opptaksprøven er todelt. Den består av en motivasjonssøknad som teller mye. Det fotografiske støtter opp under motivasjonssøknaden. Vi plukker ikke ut de som er flinkest teknisk eller som ser flinkest ut på de fotografiske arbeidene. Vi ser på balansen mellom de to. Vi har en filosofi om at det skal være mulig å utdanne seg som fotograf hvis man vil, selv om man har begrenset kunnskap eller erfaring, påpeker Nilsen.

Fokus på variasjon
Som fotograf er det viktig å skape seg et eget uttrykk for å skille seg ut i mengden av fotografer som prøver lykken hvert år. Da er det nødvendig å ha erfaring innen diverse uttrykk før man spesialiserer seg på en eller flere sjangre.

Nilsen forklarer at studentene ved NKF får muligheten til å løse tre frioppgaver i løpet av det 2-årige studieopplgget.

- På den måten kan studenten selv velge hvilken sjanger de ønsker å fordype seg i, og ikke minst få veiledning av fagpersoner og fotografer ved skolen som har den ekspertisen de trenger.

Mira Jakobsen og Lars-Martin Bøe er begge andreårsstudenter ved NKF, henholdsvis avdeling Bergen og avdeling Oslo. Begge fikk anbefalt skolen fra tidligere elever.

- NKF fokuserer mye på variasjon. Skolen vil at studentene skal være innom flere sjangre iløpet av to år, og mot slutten av studiet kanskje også finne sin retning innenfor fotografi. Jeg synes selv at vi ser store resultater fordi vi går sakte frem, sier Bøe.

Jakobsen trekker også frem variasjonen NKF tilbyr som et stort pluss ved skolen.

- Jeg føler at jeg får et lite innblikk i flere sjangre enn hva jeg ville gjort på egenhånd, og har større muligheter til å senere kunne velge hva jeg ønsker å ta med meg videre og eventuelt jobbe med. På NKF får man med seg litt av alt i løpet av to år, forteller hun.

Teori og praksis
Kreative skoler er ofte bygget opp etter en kombinasjon mellom teoretisk og praktisk tilnærning til en uttrykksform. Studieleder Nilsen forklarer at NKF er lagt opp slik at man går gjennom det mest grunnleggende av sjangerteori eller praktisk øving på spesifikke tekniske ting i starten av hvert tema.

- Deretter bygger vi på praktisk trening med både veiledning av fotograf og egne oppgaver der du må utfordre deg selv i det sjangerspesifikke du holder på med. Det betyr at det noen dager er undervisningsfri, men dette er arbeidsdager for studenten hvor de selvstendig eller i gruppe må løse relevante oppgaver som evalueres av en eller to fotografer med ekspertise i den sjangeren studentene holder på med. Det er et halvår med solid teknisk utdanning på verktøyene, deretter fokuserer vi på sjangere resten av perioden. Teknisk grunndighet gir trygghet i sjangerutdanningen som igjen er viktig i forhold til å skape det fotografiske fingeravtrykket til studenten, forklarer Nilsen.

Jakobsen mener at det gjennomgående er en viss sammenheng mellom teori og praksis i undervisningen ved NKF.

- Vi jobber temabasert i perioder. Det tilstrebes at undervisningen skal ta opp de utfordringene vi får når vi jobber med faget i praksis, som for eksempel kursing i presseetikk under fotojournalistikkperioden, og lyssetting av produkter i studio under reklameperioden. Det varierer fra tema til tema hvor mye teori og teknisk undervisning vi har, forklarer Jakobsen.

Bøe, som er student ved filialen i Oslo, mener hovedvekten i undervisningen ligger på en praktisk forståelse av faget – noe han er glad for.

- Fotografyrket er veldig praktisk. Vi trenger også teori, men det nytter ikke å kunne det faglige stoffet dersom man ikke vet hvordan det fungerer i praksis, mener han.

Prisvinnende lærere
Lærerne på NKF er utelukkende utøvende fotografer.

- De aller fleste hos oss er fotografer som gjør seg bemerket i toppsjiktet hvert år i landskonkurranser innenfor sine sjangere, forteller Nilsen.

Han trekker frem Jens Haugen, Tonje Hurum, Kay Berg, Michal Tomaszewicz, Tevje Akerø og Anja Basma som eksempler på faste lærere ved NKF. I tillegg arrangeres det workshops med blant andre Pål Laukli, Bjørn Opsal, L.P Lorentz og Marcus Bleasdale.

- Vi er meget bevisste på å variere lærerkreftene på foredragsfronten hvert år slik at vi får inn folk med spesiell kunnskap, ikke bare et fett navn i bransjen. Vi legger vekt på at utdanningen består av byggeklosser som skal settes sammen. Vi er en utdanningsinstitusjon med fokus på pedagogisk formidling av bransjens omfang. Vi ønsker at studentene både skal føle seg trygge, men også utfordret, sier Nilsen.

Ansvar
Dersom man ønsker å utdanne seg til fotograf er det et hav av muligheter der ute, og derfor sannsynligvis vanskelig å ta et valg. Jakobsen påpeker viktigheten av å selv ta ansvar for egen læring når man har blitt tatt opp som student ved en skole.

- Man må huske på at en skole alltid vil kunne gi deg så mye, deretter må du sørge for å gjøre resten selv. Møte opp, jobbe hardt, utnytte tiden, være synlig og stille spørsmål. På NKF ligger alt til rette for en bratt læringskurve med tilgang til studio, mørkerom og kunnskapsrike lærere. Det gjelder å ta ansvar selv, og gjøre det man kan for å utnytte utdanningen til det fulle, påpeker hun.

Bøe forteller at da han begynte på NKF hadde han allerede drevet litt med foto og trodde at han kunne en del om faget.

- Da jeg hadde gått på skolen to-tre uker fant jeg ut at jeg faktisk kunne ubeskrivelig lite om fotografi. Idag føler jeg stor forbedring, og jeg ser på fotografi på en helt annen måte enn hva jeg gjorde tidligere. Jeg har også fått en del kontakter som er veldig viktig i denne bransjen. Alle fotografer som underviser ved NKF sier at det er hardt å overleve som fotograf, og at vi må stå på dersom vi skal gjøre det bra. Jeg mener selv at dersom man står på, viser interesse og er med på det som skjer, så kommer man veldig langt!

Fra skole til arbeidsliv
NKF tilbyr en bransjerettet fotoutdannelse, men på hvilken måte opplever studentene at de blir forberedt på arbeidslivet etter endt utdannelse?

- I løpet av studietiden jobber vi mer og mer opp imot reelle kunder, både på egenhånd og i undervisningen. Det er med på å forberede oss på arbeidslivet og det som venter oss etter at utdanningen er ferdig, mener Jakobsen.

Både Jakobsen og Bøe avslutter sin utdannelse ved NKF til sommeren, så hvor går veien videre for de unge fotografene?

- Jeg har planer om å starte et studio sammen med venner, og håper på et liv som reklame, portrett- og motefotograf. Jeg ønsker også å assistere andre fotografer, forteller Bøe.

Jakobsen føler seg ikke helt klar for arbeidslivet ennå.

- Jeg har mye igjen å lære, så jeg tenker at kanskje en lærlingsplass kan være et av de mulige stegene videre, sier hun.

Et bevisst valg
Studieleder Nilsen råder kommende fotostudenter til å være bevisst hva de vil oppnå før de søker på en skole.

- Det finnes mange veier til å bli fotograf i Norge eller i utlandet. Gjør research og finn ut hvilken undervisningsform eller veivalg som gir DEG mest før du bestemmer deg for hvordan du skal komme deg dit.

Videre mener han at fotobransjen bør slutte å være så selvhøytidelig.

- Vi må heller fokusere på å være gode på det vi gjør, og på å ta best mulig vare på studenten uansett læreform eller pedagogisk platform. Som utdanningsinstitusjoner må vi ha et genuint ønske om å utdanne og veilede sunne, etiske og teknisk gode fotografkollegaer inn i vår egen bransje. Verden er større enn det vi holder på med her i Norge. Jeg tror faktisk at et større samarbeid mellom skolene, i tillegg til gjensidig respekt for hva som skjer hos hverandre, bør være et mål for fremtiden, avslutter Nilsen.

For mer informasjon om Norges Kreative Fagskole, se: www.norgeskreativefagskole.no

For å se flere arbeider av Lars-Martin Bøe, se: www.larsmartinboe.com

Flere arbeider av Mira Jakobsen finner du på: www.wix.com/mirajakobsen/foto
 - Fotostudent i Oslo, Lars Martin Bøe
Fotostudent i Oslo, Lars Martin Bøe
Lars Martin Bøe -
Lars Martin Bøe
Et av studiearbeidene til Lars Martin Bøe
 - Fotostudent i Bergen, Mira Jakobsen
Fotostudent i Bergen, Mira Jakobsen
Mira Jakobsen -
Mira Jakobsen
Et av studiearbeidene til Mira Jakobsen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ole C H.
Er 57,6 % i jobb som fotograf, eller er de bare i jobb?

Den gangen jeg begynte som fotograf, for ca 10 år siden, var det i Bergen registrerte ca 200 fotografer, men kun 30-40 av de var registrert i mva registeret. Omsetter en for under 50 000 i året kan man nesten ikke kalle seg yrkesfotograf...
9.4.2011
Cecilie Tyri H.
NKF viser til en undersøkelsen som blir sent ut 6 mnd etter at studentene er ferdige ved NKF:

57,6 % er i jobb. Av de 42,4% som ikke er i jobb, studerer 71,4% videre. (100% med Gostudy som en bachelor i NKF-løpet)

21,4% av de som ikke er i jobb jobber med egne prosjekter, venter på læringsplass, er i praksis osv osv.
28.3.2011
Cecilie Tyri H.
Hei Kjetil!

Det kan jeg prøve å finne ut av for deg!

Mvh. Cecilie Tyri Holt
26.3.2011
Kjetil M.
Noe av det viktigste manglet i artikkelen. Hvor stor prosentandel av elevene LIVNÆRER seg som fotograf eller i nær tilknyttning til yrket etter 2 år. NKF opplyser et tall samlet for alle linjer, men hva er det spesifikke tallet for fotografutdanningen. Kjetil
25.3.2011
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu