Thorgeirsson er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen (seksjon for fotografi) og jobber i dag som frilansfotograf. Han har vært medlem på foto.no siden 2003.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg fikk et kamera når jeg var ca. ti år gammel. Jeg syntes det var kult å peke rundt med det og høre når lukkeren klikket. Det var et skikkelig kamera også - et Konica Auto S2, sånn fattigmannsleica, topp optikk, leaf shutter og fint, men det skjønte jeg selvsagt ingenting av før langt senere. Det ble lite bilder disse årene, mest leking.
- Senere (sånn cirka i 17-22 års alderen) syntes jeg det var stas å knipse bilder av pene jenter, så det gjorde jeg noe av. Jeg var vel en fashion photographer wannabe for en stund, og så når jeg var rundt 25 puttet jeg kamera vekk. Senere, etter en sprø reklamejobb i 2000 hvor jeg var modell, våknet interessen igjen. Og den korte versjonen er at jeg endte på Kunsthøgskolen i Bergen.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Helt ærlig, jeg holder forsatt på å finne ut. Om jeg noen gang lander på et svar, vet jeg ikke. Det er egentlig ikke så viktig for meg heller å kunne lage en slik beskrivelse. Det som er viktig er at jeg føler at det jeg holder på med der og da er mitt eget og ikke kopier av andre sitt arbeid.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Hittil har en underliggende ambisjon vært å få til å puste med magen. Forholdet mitt til foto har m.a.o., for å si det rett ut, vært presset, men endelig merker jeg at det er blitt mer avslappet, flytende. At jeg ikke nødvendigvis har 100% kontroll over hva jeg gjør eller hvordan resultatet blir, langt i fra faktisk, og det er greit. (Nå tenkte jeg på noen youtube clips jeg så nylig, fra en Diane Arbus documentary, der hun bl.a. sa "one thing that struck me very early is that you don't put into a photograph what's going to come out, or vice versa, what comes out is not what you've put in" (kan anbefale disse, tror det er snakk om fire clips på ca 7-8min hver).
- Nå merker jeg lyst til å flytte ut av dataskjermer. Per i dag lever bildene mine kun på dataskjermer, via Foto.no, Flickr, Tumblr,.. slike kanaler, og mine egne websider. Hittil har jeg ikke hatt noen utstillingsambisjoner, men jeg begynner å se at det ikke nødvendigvis ville gjøre meg noe vondt.
Du har din utdannelse som fotograf fra Kunsthøgskolen i Bergen. På hvilken måte har denne utdannelsen, som jo er kunstrettet, forberedt deg på et yrke som fotograf?
- Godt spørsmål, om jeg kan svare på det på en god måte er en annen sak. For meg er KHiB-perioden en del av en prosess, noe jeg ikke skjønte før lenge etter at jeg ble ferdig der. Jeg var kanskje litt skuffet over at jeg ikke tok med meg så mye konkret derfra, men i etterkant desto mer fornøyd over mengden med input, inspirasjon, frustrasjoner og whatnot. Yrkesmessig var det ok på den måten at mens jeg gikk på KHiB begynnte jeg å jobbe med digital foto. Det gjorde jeg forresten på eget initiativ, og egentlig tvilsomt å blande skolen i det i det hele tatt. Men jeg kunne klart ha fått mye mer fagmessig erfaring ut av KHiB hvis jeg ikke hadde vært for lat (for å si det rett ut) til å bruke/utforske mulighetene som skolen bød på. For eksempel studio og bruk av storformatkamera. Noe jeg kunne gått rundt og angret på i dag hvis det var holdningen. (det er det heldigvis ikke).
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det uspektakulære og hverdagen inspirerer. Og 17. mai, som jeg har fotografert 3 ganger. Døtrene mine også. Og så meg selv, mitt eget fjes - selvportretter. Dette høres kanskje litt narsissistisk ut, men det er ikke fordi jeg er narsissist at jeg gjør det. Tror jeg. Prosessen rundt bildet, eller serien, gjør ofte at horisonten min angående det aktuelle temaet ofte blir litt utvidet, både mens den foregår, men også ofte lenge etterpå. Det har jeg satt veldig pris på, og er vel den største grunnen til at jeg forsatt holder på med foto.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Rundt den tiden jeg begynte på KHiB så jeg først fotografier til Robert Adams. Det ble aldri noe Wow! men sakte og sikkert ble han, mer enn noen annen fotograf, min største inspirasjon. Helt til i dag, andre har kommet og gått igjen.
- Ellers var det slik for en periode at jeg søkte gjerne "inspirasjon" hos fotografer jeg mente hadde noe jeg selv manglet, konsept eller utrykksmessig. Det gjorde at fokuset på mitt eget arbeid ble litt lost, og jeg (ubevisst) drev og prøvde å etterligne noe som overhode ikke var mitt. Heldigvis kom jeg meg ut av den fasen, fordi den måten å jobbe på førte selvsagt ikke til noe.
- Jeg finner inspirasjon over alt, bevisst og ubevisst. Nå blir jeg gjerne inspirert av fotografer jeg ikke nødvendigvis linker noe særlig til, dvs deres arbeid, eller i det hele tatt kjenner til. Jeg leser og ser/hører en del intervjuer og artikler. Internett-kontakter driver og poster linker her og der så det er lett å komme frem til fotografer og kunstnere jeg ikke visste eksisterte engang. Så i stedet for selve kunstarbeidet, så kan det være holdinger, måter å jobbe på, tanker rundt prosess/konsept også videre som blir inspirasjonen.
- Jeg må nevne David Hobby også. Strobist-konseptet åpnet øynene mine for muligheter jeg ikke hadde tenkt over, og bare det i seg selv er helt fantastisk og kan brukes til hva som helst, det blir opp til min kreativitet å sette det i arbeid. Jeg blir lett inspirert av mye han skriver, det er noe med tilnærmelsen og holdningene. Han er en veldig god formidler, og jeg har stor respekt for det han driver med. Hørte for ikke lenge siden et intervju med han på Candid Frame podcasten, og kan anbefale [episode #98].
- Ekskjæresten min ville sannsynligvis ikke kalle seg fotograf (selv om jeg mener hun er en), hun har vært en stor inspirasjon, kanskje den største.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Nå for tiden, veldig lite. For meg selv altså. Noen timer her og der, det varierer.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- De ideene jeg synes er mest interessante er ofte de jeg har gått rundt med i en periode, ofte mer eller mindre ubevisst, og ikke legger merke til eller er i stand til å konkretisere før det har gått lang tid. Altså, hvis jeg får en ide og den er såpass konkret at jeg nærmest ser for meg resultatet på en vegg, så er det sannsynligvis en jeg kommer til å legge fra meg rimelig fort.
- Jeg har nylig redigert ferdig et par bildeserier jeg tok for åtte år siden. Da hadde jeg kamera i lommen mye av tiden, og knipset det jeg syntes var interessant der og da, uten å ha en bestemt mening om hva jeg skulle med bildene. Så har de ligget på harddisken i alle disse år. Jeg har tidligere gjort noen forsøk på å pusle sammen serier av dette materialet, men visste aldri helt hvor jeg skulle med det, før plutselig nå at det falt på plass.
- Jeg slåss lenge med å tillate meg å jobbe på denne måten, følte at ting måtte være konkret og forutsigbare, men har heldigvis etter hvert lært at bilder må få lov å sette seg der de vil sitte. Flyte, og jeg er nødt å flyte med.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Planen er å redigere ferdig en del av det jeg har av materiale, før jeg begynner med noe særlig nytt. Jeg føler at noe av det begynner å bli klart for å "sette seg ned". Det er hovedsaklig det jeg jobber med for tiden, men jeg har også noen ideer jeg så vidt har begynt å prøve meg på, et slags portrett-prosjekt av 60- og 70-talls boligblokker, og et "proper" portrett-prosjekt som jeg har gått med i magen en stund.
- Men tilbake til ut av skjermen ambisjonen, jeg merker også at det nærmer seg et punkt hvor det begynner å bli meningsløst å stappe bilder på harddisker og websider, så det ser ut for at jeg prøver å få disse prosjektene publisert, eller stilt ut. Formidle de i hvert fall.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg er litt utstyrsfreak, må innrømme det, men heldigvis har jeg etter hvert skjønt at jo mindre utstyr, jo bedre. Det jeg savner mest i dag er et bra kompaktkamera, men ikke på en sånn måte at dette holder meg våken om natten.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg er litt ambivalent i forhold til det. Det har absolutt sine fordeler, instant feedback, lav driftskostnad (pr. eksponering), fleksibilitet, osv. På den andre siden savner jeg å dra ut med film til 20 eksponeringer, og that's it, og å måtte ta alle nødvendige valg der og da. Å fotografere uten å drive og sjekke klippete høylys hele tiden, det betyr en annen type forhold til motivet. Men jeg må også si at digitalt, og hovedsaklig denne instant feedbacken, har hjulpet meg enormt for å kunne ta disse valgene på en måte jeg er noenlunde fornøyd med, det har med andre ord vært en god skole.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- For eksempel bildet jeg har på forsiden til squareimages.com nå. Det er et jeg er fornøyd med. Og i blant irriterer det meg. Men det er et jeg kan komme tilbake til, og det treffer meg som regel, på diverse måter. Jeg liker det ved det. Så er det et flaksbilde og, det skjer sjelden for meg, et moment, i motsetning til nesten alt jeg ellers fotograferer. Jeg sat på en benk, og hadde kamere med, hadde vel knipset noen bilder der jeg var så innstillingene var på plass. Så at disse menneskene kom gående og ventet til de var et nokså passelig sted i komposisjonen. En gang i året når jeg et slikt bilde ;)
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Etter mange runder med diverse bildesett fikk jeg endelig landet på et utvalg jeg var noenlunde fornøyd med. Det består av en blanding av bilder fra gamle landet og Bergen, de yngste er 5år gamle, det kan virke som jeg får noe ut av å lese gamle bilder når det har gått en stund. Utover det føler jeg vel ikke å si så mye om det.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Foto.no, i likhet med de fleste andre fotokanalene på internett jeg har brukt, bidratt til at jeg har blitt klarere over hva jeg vil. Ikke nødvendigvis hvorfor, men hva. Jeg føler at min stil når det gjelder foto (komposisjon, fargebruk etc.) oppfattes av noen som kjedelig, eksentrisk, flat også videre, og det har jeg gjerne fått kritikk for (her, og andre steder).
- Gjennom denne kritikken har jeg funnet ut hva jeg vil og ikke vil. Så på den måten har det hjulpet meg å finne min plass (so to speak). Men jeg har også fått masse positive tilbakemeldinger, de jeg synes er mest interessante er når folk beskriver hva de opplever i mitt arbeid, personlig, heller enn en teknisk analyse. Om det har gjort meg "bedre", ja på en måte, denne dialogen har gjort at jeg har funnet frem til meg selv på et vis. Fotomessig. Jeg er kommet nærmere i hvert fall. Dette er jo en evig reise, ikke sant?
- I tillegg formidler dere en haug med informasjon i form av artikler, pressemeldinger, bok- og utstillingskritikk, forum, bruktmarked osv. Disse tingene er kjempeviktige synes jeg.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Generelt synes jeg dere gjør en god jobb. Men et lite ønske fra utstyrsfreaken; - En save search-funksjon på bruktmarkedet ville vært ok.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Jeg fikk et kamera når jeg var ca. ti år gammel. Jeg syntes det var kult å peke rundt med det og høre når lukkeren klikket. Det var et skikkelig kamera også - et Konica Auto S2, sånn fattigmannsleica, topp optikk, leaf shutter og fint, men det skjønte jeg selvsagt ingenting av før langt senere. Det ble lite bilder disse årene, mest leking.
- Senere (sånn cirka i 17-22 års alderen) syntes jeg det var stas å knipse bilder av pene jenter, så det gjorde jeg noe av. Jeg var vel en fashion photographer wannabe for en stund, og så når jeg var rundt 25 puttet jeg kamera vekk. Senere, etter en sprø reklamejobb i 2000 hvor jeg var modell, våknet interessen igjen. Og den korte versjonen er at jeg endte på Kunsthøgskolen i Bergen.
Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Helt ærlig, jeg holder forsatt på å finne ut. Om jeg noen gang lander på et svar, vet jeg ikke. Det er egentlig ikke så viktig for meg heller å kunne lage en slik beskrivelse. Det som er viktig er at jeg føler at det jeg holder på med der og da er mitt eget og ikke kopier av andre sitt arbeid.
Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Hittil har en underliggende ambisjon vært å få til å puste med magen. Forholdet mitt til foto har m.a.o., for å si det rett ut, vært presset, men endelig merker jeg at det er blitt mer avslappet, flytende. At jeg ikke nødvendigvis har 100% kontroll over hva jeg gjør eller hvordan resultatet blir, langt i fra faktisk, og det er greit. (Nå tenkte jeg på noen youtube clips jeg så nylig, fra en Diane Arbus documentary, der hun bl.a. sa "one thing that struck me very early is that you don't put into a photograph what's going to come out, or vice versa, what comes out is not what you've put in" (kan anbefale disse, tror det er snakk om fire clips på ca 7-8min hver).
- Nå merker jeg lyst til å flytte ut av dataskjermer. Per i dag lever bildene mine kun på dataskjermer, via Foto.no, Flickr, Tumblr,.. slike kanaler, og mine egne websider. Hittil har jeg ikke hatt noen utstillingsambisjoner, men jeg begynner å se at det ikke nødvendigvis ville gjøre meg noe vondt.
Du har din utdannelse som fotograf fra Kunsthøgskolen i Bergen. På hvilken måte har denne utdannelsen, som jo er kunstrettet, forberedt deg på et yrke som fotograf?
- Godt spørsmål, om jeg kan svare på det på en god måte er en annen sak. For meg er KHiB-perioden en del av en prosess, noe jeg ikke skjønte før lenge etter at jeg ble ferdig der. Jeg var kanskje litt skuffet over at jeg ikke tok med meg så mye konkret derfra, men i etterkant desto mer fornøyd over mengden med input, inspirasjon, frustrasjoner og whatnot. Yrkesmessig var det ok på den måten at mens jeg gikk på KHiB begynnte jeg å jobbe med digital foto. Det gjorde jeg forresten på eget initiativ, og egentlig tvilsomt å blande skolen i det i det hele tatt. Men jeg kunne klart ha fått mye mer fagmessig erfaring ut av KHiB hvis jeg ikke hadde vært for lat (for å si det rett ut) til å bruke/utforske mulighetene som skolen bød på. For eksempel studio og bruk av storformatkamera. Noe jeg kunne gått rundt og angret på i dag hvis det var holdningen. (det er det heldigvis ikke).
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det uspektakulære og hverdagen inspirerer. Og 17. mai, som jeg har fotografert 3 ganger. Døtrene mine også. Og så meg selv, mitt eget fjes - selvportretter. Dette høres kanskje litt narsissistisk ut, men det er ikke fordi jeg er narsissist at jeg gjør det. Tror jeg. Prosessen rundt bildet, eller serien, gjør ofte at horisonten min angående det aktuelle temaet ofte blir litt utvidet, både mens den foregår, men også ofte lenge etterpå. Det har jeg satt veldig pris på, og er vel den største grunnen til at jeg forsatt holder på med foto.
Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Rundt den tiden jeg begynte på KHiB så jeg først fotografier til Robert Adams. Det ble aldri noe Wow! men sakte og sikkert ble han, mer enn noen annen fotograf, min største inspirasjon. Helt til i dag, andre har kommet og gått igjen.
- Ellers var det slik for en periode at jeg søkte gjerne "inspirasjon" hos fotografer jeg mente hadde noe jeg selv manglet, konsept eller utrykksmessig. Det gjorde at fokuset på mitt eget arbeid ble litt lost, og jeg (ubevisst) drev og prøvde å etterligne noe som overhode ikke var mitt. Heldigvis kom jeg meg ut av den fasen, fordi den måten å jobbe på førte selvsagt ikke til noe.
- Jeg finner inspirasjon over alt, bevisst og ubevisst. Nå blir jeg gjerne inspirert av fotografer jeg ikke nødvendigvis linker noe særlig til, dvs deres arbeid, eller i det hele tatt kjenner til. Jeg leser og ser/hører en del intervjuer og artikler. Internett-kontakter driver og poster linker her og der så det er lett å komme frem til fotografer og kunstnere jeg ikke visste eksisterte engang. Så i stedet for selve kunstarbeidet, så kan det være holdinger, måter å jobbe på, tanker rundt prosess/konsept også videre som blir inspirasjonen.
- Jeg må nevne David Hobby også. Strobist-konseptet åpnet øynene mine for muligheter jeg ikke hadde tenkt over, og bare det i seg selv er helt fantastisk og kan brukes til hva som helst, det blir opp til min kreativitet å sette det i arbeid. Jeg blir lett inspirert av mye han skriver, det er noe med tilnærmelsen og holdningene. Han er en veldig god formidler, og jeg har stor respekt for det han driver med. Hørte for ikke lenge siden et intervju med han på Candid Frame podcasten, og kan anbefale [episode #98].
- Ekskjæresten min ville sannsynligvis ikke kalle seg fotograf (selv om jeg mener hun er en), hun har vært en stor inspirasjon, kanskje den største.
Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Nå for tiden, veldig lite. For meg selv altså. Noen timer her og der, det varierer.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- De ideene jeg synes er mest interessante er ofte de jeg har gått rundt med i en periode, ofte mer eller mindre ubevisst, og ikke legger merke til eller er i stand til å konkretisere før det har gått lang tid. Altså, hvis jeg får en ide og den er såpass konkret at jeg nærmest ser for meg resultatet på en vegg, så er det sannsynligvis en jeg kommer til å legge fra meg rimelig fort.
- Jeg har nylig redigert ferdig et par bildeserier jeg tok for åtte år siden. Da hadde jeg kamera i lommen mye av tiden, og knipset det jeg syntes var interessant der og da, uten å ha en bestemt mening om hva jeg skulle med bildene. Så har de ligget på harddisken i alle disse år. Jeg har tidligere gjort noen forsøk på å pusle sammen serier av dette materialet, men visste aldri helt hvor jeg skulle med det, før plutselig nå at det falt på plass.
- Jeg slåss lenge med å tillate meg å jobbe på denne måten, følte at ting måtte være konkret og forutsigbare, men har heldigvis etter hvert lært at bilder må få lov å sette seg der de vil sitte. Flyte, og jeg er nødt å flyte med.
Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Planen er å redigere ferdig en del av det jeg har av materiale, før jeg begynner med noe særlig nytt. Jeg føler at noe av det begynner å bli klart for å "sette seg ned". Det er hovedsaklig det jeg jobber med for tiden, men jeg har også noen ideer jeg så vidt har begynt å prøve meg på, et slags portrett-prosjekt av 60- og 70-talls boligblokker, og et "proper" portrett-prosjekt som jeg har gått med i magen en stund.
- Men tilbake til ut av skjermen ambisjonen, jeg merker også at det nærmer seg et punkt hvor det begynner å bli meningsløst å stappe bilder på harddisker og websider, så det ser ut for at jeg prøver å få disse prosjektene publisert, eller stilt ut. Formidle de i hvert fall.
Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Jeg er litt utstyrsfreak, må innrømme det, men heldigvis har jeg etter hvert skjønt at jo mindre utstyr, jo bedre. Det jeg savner mest i dag er et bra kompaktkamera, men ikke på en sånn måte at dette holder meg våken om natten.
Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Jeg er litt ambivalent i forhold til det. Det har absolutt sine fordeler, instant feedback, lav driftskostnad (pr. eksponering), fleksibilitet, osv. På den andre siden savner jeg å dra ut med film til 20 eksponeringer, og that's it, og å måtte ta alle nødvendige valg der og da. Å fotografere uten å drive og sjekke klippete høylys hele tiden, det betyr en annen type forhold til motivet. Men jeg må også si at digitalt, og hovedsaklig denne instant feedbacken, har hjulpet meg enormt for å kunne ta disse valgene på en måte jeg er noenlunde fornøyd med, det har med andre ord vært en god skole.
Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- For eksempel bildet jeg har på forsiden til squareimages.com nå. Det er et jeg er fornøyd med. Og i blant irriterer det meg. Men det er et jeg kan komme tilbake til, og det treffer meg som regel, på diverse måter. Jeg liker det ved det. Så er det et flaksbilde og, det skjer sjelden for meg, et moment, i motsetning til nesten alt jeg ellers fotograferer. Jeg sat på en benk, og hadde kamere med, hadde vel knipset noen bilder der jeg var så innstillingene var på plass. Så at disse menneskene kom gående og ventet til de var et nokså passelig sted i komposisjonen. En gang i året når jeg et slikt bilde ;)
Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Etter mange runder med diverse bildesett fikk jeg endelig landet på et utvalg jeg var noenlunde fornøyd med. Det består av en blanding av bilder fra gamle landet og Bergen, de yngste er 5år gamle, det kan virke som jeg får noe ut av å lese gamle bilder når det har gått en stund. Utover det føler jeg vel ikke å si så mye om det.
Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Foto.no, i likhet med de fleste andre fotokanalene på internett jeg har brukt, bidratt til at jeg har blitt klarere over hva jeg vil. Ikke nødvendigvis hvorfor, men hva. Jeg føler at min stil når det gjelder foto (komposisjon, fargebruk etc.) oppfattes av noen som kjedelig, eksentrisk, flat også videre, og det har jeg gjerne fått kritikk for (her, og andre steder).
- Gjennom denne kritikken har jeg funnet ut hva jeg vil og ikke vil. Så på den måten har det hjulpet meg å finne min plass (so to speak). Men jeg har også fått masse positive tilbakemeldinger, de jeg synes er mest interessante er når folk beskriver hva de opplever i mitt arbeid, personlig, heller enn en teknisk analyse. Om det har gjort meg "bedre", ja på en måte, denne dialogen har gjort at jeg har funnet frem til meg selv på et vis. Fotomessig. Jeg er kommet nærmere i hvert fall. Dette er jo en evig reise, ikke sant?
- I tillegg formidler dere en haug med informasjon i form av artikler, pressemeldinger, bok- og utstillingskritikk, forum, bruktmarked osv. Disse tingene er kjempeviktige synes jeg.
Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Generelt synes jeg dere gjør en god jobb. Men et lite ønske fra utstyrsfreaken; - En save search-funksjon på bruktmarkedet ville vært ok.
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson
Thorir Vidar Thorgeirson