Dokument12 - den sjuende Dokumentfestivalen i Oslo, åpner symbolsk nok 22. februar 2012, - syv måneder etter at byen fikk en ny og mørk merkedag i sin kalender. Nettopp derfor blir den forestående festivalen også så viktig.
Det er å vente at sommerens julihendelser kommer til å være et tema på Dokument12; plutselig rammet den utenkeligste av katastrofer på vår egen hjemmebane. Alle de store spørsmålene knyttet til dokumentarfotografiets betydning for hvordan vi forstår og blir forstått, er mer enn kanskje noen gang før aktuell i en norsk kontekst.
Men Dokument12 kommer med mye lys og varme midt i alvoret, og det skal tradisjonen tro bli både tempererte debatter, bildeforedrag i verdensklasse, og inspirerende workshops.
Festivalprogrammet favner vidt, fra allerede godt etablerte navn til fotografer som nå er i ferd med å sette dagsorden på den globale dokumentararenaen. Personlig er jeg imponert over at det har lykkes arrangørene å komponere et så rikt sammensatt program som lodder så dypt og samtidig bredt. Det er både dristig og helt riktig gjort! Alle de foreløpig sju fotografene som har bekreftet sin tilstedeværelse i Oslo i februar 2012, har hver på sitt vis en pionerisk tilnærming til dokumentarfotografiet; - de utfordrer og utvikler sjangeren på modige måter. Denne gangen er programmet preget av indre personlige drama mer enn av politiske storkonflikter. Dette blir en festival hvor de nære, mellommennesklige relasjonene står i fokus. Vi kan vente oss nærkontakt med mange sterke skjebner.
Så må jeg også ta luen av for en arrangør som nok en gang demonstrerer at kvinner absolutt kan sette dokumentarfotografiet på verdenskartet. Kanskje kan jeg driste meg til å si at Dokumentfestivalen nå har satt sitt bumerke i kvinnelige fotografers favør. I en tidligere kommentar på foto.no i år gjorde jeg et poeng av at at kvinnelige fotografer er i mindretall når det gjelder å ta plass på dokumentarfotografiets betydningsfulle arenaer. Den norske Dokumentfestivalen er i så måte et lysende eksempel på at det ikke må være slik - og bidrar til å endre den internasjonale statistikken dramatisk! Hurra!
Noen av navnene vi får møte denne gangen, er tradisjonen tro hentet fra stjernelista til den internasjonale festivalen Visa Pour LÍmage. Blant disse er engelskmannen Jocelyn Bain Hogg, som startet å fotografere som 14-åring. Han sier selv at det å jobbe som fotograf og bære et kamera, er som å ha et globalt visum. I snart to tiår har han jobbet med å dokumentere den engelske mafiaen. Foto.no intervjuet Bain Hogg under høstens festival i Perpignan På Dokument12 vil han vise bilder fra sitt seneste prosjekt.
Engelske Anastasia Taylor-Lind er et annet av årets hete navn fra Perpignan, og også blant mine absolutte favoritter blant nye dokufotografer for tiden! Det er så mye godt som kan sies om denne damens kraftfulle bilder, - her og nå skal jeg nøye meg med å fortelle at Taylor-Lind deltar i mentorprogrammet til fotobyrået VII, og at hun har sin base som frilanser i Midtøsten hvor hun blant annet jobber for The Sunday Times Magazine og GEO Germany. Taylor-Lind har vært publisert av alle de store internasjonale redaksjonene, vunnet flere priser og også vært vist på utstillinger.
Franske Antoine D'Agataer magnumfotografen som både er berømt og beryktet for sin svært private tilnærming til dokumentarfotografiet som formidlingsform. D´Agata er hjemløs rusmisbruker og dokumenterer sitt eget liv som narkoman blant andre narkomane. Det blir det kontroversielle bilder av. Foto.no tok en prat med D´Agata i 2009.
Norske Espen Rasmussen er for tiden aktuell både med utstillingen Transit på Nobels Fredssenter i Oslo, og som årets fredsprisfotograf. Espen er foreløpig det eneste norske navnet som smykker programmet for Dokument12. Han har i mange år arbeidet med flyktninger som tema for sine prosjekter, og er den eneste norske fotografene som flere ganger har utmerket seg i World Press Photo med sine bilder.
Øvrige navn du kan begynne å glede deg til å feste bilder til allerede nå, er amerikanske Darcy Padilla og La Toya Ruby Frazier, engelske Liz Hingley
og kanadiske Sami Siva
Dokument12 klipper denne gangen festivalsnoren onsdag 22.feb kl 1400 med Årets Bilde som første programpost. Årets Bilde vil være et åpent arrangement og gratis for publikum. For deg som ønsker å delta på hele festivalen, er trikset å følge med på fotojournalisten.no hvor salg av festivalpass vil skje fra 15.desember for PK-medlemmer, og 20.desember for alle andre. Pris for ikke-medlemmer er i år satt til 1300 NOK.
Dokument12 arrangeres av Pressefotografenes Klubb i tett samarbeid med Fritt Ord og Norsk Journalistlag
Det er å vente at sommerens julihendelser kommer til å være et tema på Dokument12; plutselig rammet den utenkeligste av katastrofer på vår egen hjemmebane. Alle de store spørsmålene knyttet til dokumentarfotografiets betydning for hvordan vi forstår og blir forstått, er mer enn kanskje noen gang før aktuell i en norsk kontekst.
Men Dokument12 kommer med mye lys og varme midt i alvoret, og det skal tradisjonen tro bli både tempererte debatter, bildeforedrag i verdensklasse, og inspirerende workshops.
Festivalprogrammet favner vidt, fra allerede godt etablerte navn til fotografer som nå er i ferd med å sette dagsorden på den globale dokumentararenaen. Personlig er jeg imponert over at det har lykkes arrangørene å komponere et så rikt sammensatt program som lodder så dypt og samtidig bredt. Det er både dristig og helt riktig gjort! Alle de foreløpig sju fotografene som har bekreftet sin tilstedeværelse i Oslo i februar 2012, har hver på sitt vis en pionerisk tilnærming til dokumentarfotografiet; - de utfordrer og utvikler sjangeren på modige måter. Denne gangen er programmet preget av indre personlige drama mer enn av politiske storkonflikter. Dette blir en festival hvor de nære, mellommennesklige relasjonene står i fokus. Vi kan vente oss nærkontakt med mange sterke skjebner.
Så må jeg også ta luen av for en arrangør som nok en gang demonstrerer at kvinner absolutt kan sette dokumentarfotografiet på verdenskartet. Kanskje kan jeg driste meg til å si at Dokumentfestivalen nå har satt sitt bumerke i kvinnelige fotografers favør. I en tidligere kommentar på foto.no i år gjorde jeg et poeng av at at kvinnelige fotografer er i mindretall når det gjelder å ta plass på dokumentarfotografiets betydningsfulle arenaer. Den norske Dokumentfestivalen er i så måte et lysende eksempel på at det ikke må være slik - og bidrar til å endre den internasjonale statistikken dramatisk! Hurra!
Noen av navnene vi får møte denne gangen, er tradisjonen tro hentet fra stjernelista til den internasjonale festivalen Visa Pour LÍmage. Blant disse er engelskmannen Jocelyn Bain Hogg, som startet å fotografere som 14-åring. Han sier selv at det å jobbe som fotograf og bære et kamera, er som å ha et globalt visum. I snart to tiår har han jobbet med å dokumentere den engelske mafiaen. Foto.no intervjuet Bain Hogg under høstens festival i Perpignan På Dokument12 vil han vise bilder fra sitt seneste prosjekt.
Engelske Anastasia Taylor-Lind er et annet av årets hete navn fra Perpignan, og også blant mine absolutte favoritter blant nye dokufotografer for tiden! Det er så mye godt som kan sies om denne damens kraftfulle bilder, - her og nå skal jeg nøye meg med å fortelle at Taylor-Lind deltar i mentorprogrammet til fotobyrået VII, og at hun har sin base som frilanser i Midtøsten hvor hun blant annet jobber for The Sunday Times Magazine og GEO Germany. Taylor-Lind har vært publisert av alle de store internasjonale redaksjonene, vunnet flere priser og også vært vist på utstillinger.
Franske Antoine D'Agataer magnumfotografen som både er berømt og beryktet for sin svært private tilnærming til dokumentarfotografiet som formidlingsform. D´Agata er hjemløs rusmisbruker og dokumenterer sitt eget liv som narkoman blant andre narkomane. Det blir det kontroversielle bilder av. Foto.no tok en prat med D´Agata i 2009.
Norske Espen Rasmussen er for tiden aktuell både med utstillingen Transit på Nobels Fredssenter i Oslo, og som årets fredsprisfotograf. Espen er foreløpig det eneste norske navnet som smykker programmet for Dokument12. Han har i mange år arbeidet med flyktninger som tema for sine prosjekter, og er den eneste norske fotografene som flere ganger har utmerket seg i World Press Photo med sine bilder.
Øvrige navn du kan begynne å glede deg til å feste bilder til allerede nå, er amerikanske Darcy Padilla og La Toya Ruby Frazier, engelske Liz Hingley
og kanadiske Sami Siva
Dokument12 klipper denne gangen festivalsnoren onsdag 22.feb kl 1400 med Årets Bilde som første programpost. Årets Bilde vil være et åpent arrangement og gratis for publikum. For deg som ønsker å delta på hele festivalen, er trikset å følge med på fotojournalisten.no hvor salg av festivalpass vil skje fra 15.desember for PK-medlemmer, og 20.desember for alle andre. Pris for ikke-medlemmer er i år satt til 1300 NOK.
Dokument12 arrangeres av Pressefotografenes Klubb i tett samarbeid med Fritt Ord og Norsk Journalistlag
Darcy Padilla
Padilla er en av fotografene som vil gjeste festivalen Dokument12 i februar 2012.
Fra "The Family"
Jocelyn Bain Hogg
Bain Hogg er en av fotografene som vil gjeste festivalen Dokument12 i februar 2012.
Antoine D´Agata
D´Agata er en av fotografene som vil gjeste festivalen Dokument12 i februar 2012.
Anastasia Taylor-Lind
Taylor-Lind er en av fotografene som vil gjeste festivalen Dokument12 i februar 2012.
Liz Hingley
Hingley er en av fotografene som vil gjeste festivalen Dokument12 i februar 2012.
Liz Hingley
Hingley er en av fotografene som vil gjeste festivalen Dokument12 i februar 2012.