Utstillingsinfo
- Periode16.06.13 - 01.09.13
- StedPreus museum, Horten
Han dokumenterer et liv som er på vei til å gå tapt, eller dø ut. Men selv kaller han seg ikke en dokumentarfotograf. Han er en portrettfotograf.
- Man tar ikke bilde av et menneske på tretti meters hold og tror at bildet skal vise hennes sjel; man går nærmere, sier han i en pressemelding fra Preus museum.
Med en slik tilnærming skiller Brandt seg ut fra en hel rekke av andre fotografer. Her er det ikke snakk om teleobjektiv og frysing av action, heller ikke farger. Brandts fotografier er vakre, nesten drømmende. Man kan tydelig se Brandts bakgrunn fra film med et dramatisk samspill mellom omgivelser og de personlige portrettene av dyrene.
Brandts drivkraft er å vise dyr som er de siste i sitt slag, og han vil bevare disse for ettertiden. Global oppvarming, økende inngrep fra mennesker, krypskyting, avskoging og politisk ustabilitet utgjør i dag en stor trussel mot de afrikanske dyrenes livsmiljø. Årlig drepes mellom 30 00035 000 elefanter (10 % av besetningen) for elfenbenets skyld. Fortsetter denne utviklingen vil elefanten være utryddet om 15 år. I dag er det rundt 15 000 løver igjen i Afrika, en reduksjon på 75 % de siste 20 årene.
- For meg har alle vesener, det være seg mennesker eller dyr, like stor rett til å leve. Denne følelsen, denne oppfatningen av at dyrene og jeg er likeverdige, påvirker meg hver gang jeg fotograferer.
Fotografiene i utstillingen på Preus museum er hentet fra Brandts pågående prosjekt, som presenteres i en boktrilogi som hyller Øst-Afrikas truede, storslagne natur. Utstillingen viser fotografier fra trilogiens to første deler, On This Earth og A Shadow Falls, samt et antall bilder fra den avsluttende delen Across The Ravaged Land som kommer ut i september 2013. Disse bildene viser en mørkere og mer brutal side av en verden som holder på å forsvinne.
Utstillingen henger til og med 1. september.
Nick Brandt
Big Life Foundation
Kilde: Pressemelding Preus museum
Lion Before Storm II, Sitting Profile, Masai Mara 2006
© Nick Brandt
Abandoned Ostrich Egg, Amboseli, 2007
© Nick Brandt
Så dine påstander om "Photoshopmanipulering" henger ikke på greip.
Når jeg ser dårlig etterbehandlings håndverk og det som blir presentert er fullstendig urealistisk bildet av natur kaller jeg det fake.
Verken presse eller museer gidder å ofre tid på å studere bilde i mer enn et par sekund, tenkte på de fototekniske - store navn selger. Det jeg ser i "se og hør" har høyre fotografisk nivå enn dette "arbeidet" her.
Rart at teknikken har så lite å si i fotografi - f.eks. i maleri, skulptur og andre kunstformer står teknikken sterkt og sentralt.