Noen tanker om Sigma og deres nye objektiver

Mer av det gamle eller mye nytt? Egnet til å presse originalprodusentene? Og hva har det å si for prisene i markedet?
Sigma lanserte denne uken hele fire nye objektiver: 14mm f/1.8 Art, 24-70mm f/2.8 OS Art, 135mm f/1.8 Art og 100-400mm f/5-6.3 OS Contemporary.

Skiller seg ut
Flere av disse objektivene skiller seg ut fra mengden eller fra tidligere Sigma-objektiver:

1) Vi har aldri sett en så lyssterk ultravidvinkel for fullformat (eller noe annet format for den saks skyld) som den nye 14mm f/1.8 DG HSM Art. F/1.8 er mer enn en hel blender lysere enn det som er vanlig for slike objektiver. Det gjør naturligvis objektivet stort, men er det andre grunner til at ingen andre har gjort dette før, og vil Sigma-objektivet lide av de samme grunnene? Vi tror de har funnet på noe lurt, og løst de største problemene med ekstremt lyssterke ultravidvinkler, men dette er naturligvis bare spekulasjoner, basert på tidligere erfaring med Sigma. Dette vil bli et drømmeobjektiv for alle som fotograferer stjernehimmelen med landskap i forgrunnen.

2) 135mm f/1.8 er også mer lyssterk en det meste vi har sett med denne brennvidden før. Om det betyr så mye med den ekstra 1/3 blenderen sammenliknet med f.eks Canon 135mm f/2L, stiller vi oss heller tvilende til, men moro er det uansett at de kommer med et slikt objektiv. Det har manglet fra Sigma.

3) 24-70mm f/2,8 OS har vi sett før, både fra Tamron og senere Nikon. Den forrige 24-70 f/2.8-modellen fra Sigma var ikke den beste du fikk, men den var den minste og rimeligste, og passet derfor godt for mange. De siste årene har Sigma begått en lang rekke store og tunge objektiver. Denne derimot skal visstnok være overraskende liten og lett – den er bred, blant annet på grunn av bildestabilisatoren, men kortere og lettere enn forventet. Vi setter pris på at Sigma igjen tenker litt på vekt, men håper de har løst dette med ny teknologi heller enn å ofre bildekvalitet.

4) 100-400 f/5-6.3 Contemporary er også overraskende lett, sier de som har kjent på den. Dette er et konsumentobjektiv, og vi forventer ikke det samme som av Art-serien, men hvis de kan lage den lett, og i dette tilfellet, også ganske kort, så er det et objektiv det er langt mer fristende å ta med seg. Prisen blir lavere enn for 150-600, så dette kan bli et populært objektiv blant dem som vil ha noe langt, men lett og rimelig.

De store linjene
Hva har så denne lanseringen, og en del av de tidligere lanseringene fra Sigma å si i det store bildet? For Sigmas del, har vi sett at de på kort tid gikk fra å tilby produkter du velger fordi de er billige, til å tilby produkter du velger fordi de er de absolutt beste du kan få (og i tillegg stort sett billigere enn originalprodusentene – til dels vært mye billigere). I tillegg har Sigma alltid fått mye oppmerksomhet på grunn av produkter ingen andre har (Bl.a. 120-300mm f/2.8, 200-500mm f/2.8, 18-35mm f/1.8 og nå 14mm f/1.8). Denne kombinasjonen gjør i seg selv Sigma til en svært spennende produsent, som originalprodusentene og andre konkurrenter ikke kan forholde seg likegyldige til, og vi har sett at for eksempel Tamron har kommet med en del direkte konkurrerende produkter (150-600 og 150-600 G2 blant annet).

Vi tror at dette kjøret fra Sigma kan få de andre produsentene til å skjerpe seg, og selv vi ikke har sett så mye til at originalprodusentene har gått i strupen på Sigma, bør de tenke på hvordan de forholder seg. Når jeg snakker med representanter for Canon og Nikon, velger de vanligvis å ignorere spørsmål om Sigma, og hvis det også er holdningen oppover i systemet, er det kanskje ikke så rart om de taper objektivsalg.

Priser
Når sigma lanserer direkte konkurrerende produkter, med høyere optisk kvalitet til halve prisen av originalprodusentene, skulle man tro at det gjorde noe med prisbildet i markedet, at originalprodusentene måtte senke sine priser. Men noen ganger ser vi det motsatte.

Et illustrerende eksempel er 35mm f/1.4 for Canon. Der har både Canon og Sigma bra objektiver, men Sigma sin var ansett som optisk bedre enn Canons variant. Da Canons modell var ganske gammel, ikke værbeskyttet og kostet dobbelt så mye, var valget ganske enkelt for de fleste som trengte en 35mm f/1.4. Dette måtte Canon gjøre noe med, og det gjorde de også. Så i fjor lanserte de en ny EF 35mm f/1.4L II USM, som, ifølge de fleste tester, nok er optisk enda noe bedre enn Sigma-en. Den har nå fått værtetting, ny glassteknologi og mye snadder. Men prisen er ikke lenger det dobbelte av Sigma. Nå er den tregangeren! Det betyr at disse objektivene ikke lenger er reelle konkurrenter. De plasserer seg i så ulike markeder at de i stor grad retter seg mot ulike brukergrupper.

Bevisst strategi
Dette kan være en bevisst strategi fra Canons side – i stedet for å måtte redusere egne marginer i konkurranse med andre produsenter, flytter de heller objektivene til et annet markedssegment og slipper konkurransen. Hva det har å si for salget, når de legger prisene så høyt, kan man jo lure på, men jeg mistenker at Sigma ikke har mistet så veldig mye salg på at Canon legger seg tre ganger så høyt i pris, selv om de nå har det beste av disse objektivene.

Etter at Sigma slapp 85mm f/1.4 Art i fjor, kan vi se noe av det samme. Det blir spennende å se hvordan Canon og Nikon forholder seg til at Sigma har det optisk beste portrettobjektivet på markedet til lavere pris enn originalene.
 - Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art
Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art
 - Sigma 135mm f/1.8 DG HSM Art
Sigma 135mm f/1.8 DG HSM Art
 - Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art
Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art
 - Sigma 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
Sigma 100-400mm f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu