Barnas fotodag arrangeres siste søndag i april, samme dag som den internasjonale hullkameradagen feires av entusiaster over hele verden. Denne dagen ønsker fotomuseet å vise barn noe av alt det morsomme og kreative man kan gjøre med utgangspunkt i å «tegne med lys» som fotografi betyr, direkte oversatt.
Museet tilbyr noe som det er sjelden både dagens barn (og voksne) sjelden får tilgang til, nemlig den helt fysiske opplevelsen av fotografi man kan få i et mørkerom. Siden det er hullkameradagen, får barna prøve seg som hullkamerafotografer, der kameraet er en lystett malingsboks med et hull som linse. Lyset som slipper inn tegner et bilde på det analoge fotopapiret inni boksen, og barna får være med når negativet fremkalles i mørkerommet. I det røde lyset får de oppleve magien når bildet deres vokser fram. Negativet blir også kontaktkopiert, slik at de får det endelige resultatet i hånda. Mange av disse helt spesielle bildene ender opp pent innrammet på veggene hjemme!
Men det er flere måter å lage bilder i mørke rom. En annen måte er å lage lysmalerier og lysgraffiti, noe som gjøres i mørket med ulike lyskilder som pensel foran et kamera med åpen lukker. På denne måten fanges bevegelsen til lyskilden på bildet. Denne fototeknikken lager en sammenheng mellom bevegelse og det visuelle. Teknikken står også i kontrast til ren digital manipulering.
Ut i lyset skal barna også; sola med sitt ultrafiolette lys er grunnlaget for lystegningen på 1840-tallets cyanotypier, eller solbilder som de kalles for enkelhets skyld. Negativer og ulike gjenstander legges på et blått papir som eksponeres for sollys og skylles deretter i vann. Dermed har man et vakkert, varig fotogram og har samtidig lært noe om fotografi og hvordan lyset setter spor på følsomt materiale. Finner man spor av våren ute, eller har spennende lommerusk som kan være del av en komposisjon, kan det bli flotte lyskassebilder. Ved hjelp av et lysbord og naturlige og menneskeskapte former, lager vi fine bilder og undersøker samtidig komposisjon, former og gjennomskinnelighet.
De voksne får være med, men det er barna som er de skapende hovedpersonene denne dagen.
Les mer om arrangementet her.
Museet tilbyr noe som det er sjelden både dagens barn (og voksne) sjelden får tilgang til, nemlig den helt fysiske opplevelsen av fotografi man kan få i et mørkerom. Siden det er hullkameradagen, får barna prøve seg som hullkamerafotografer, der kameraet er en lystett malingsboks med et hull som linse. Lyset som slipper inn tegner et bilde på det analoge fotopapiret inni boksen, og barna får være med når negativet fremkalles i mørkerommet. I det røde lyset får de oppleve magien når bildet deres vokser fram. Negativet blir også kontaktkopiert, slik at de får det endelige resultatet i hånda. Mange av disse helt spesielle bildene ender opp pent innrammet på veggene hjemme!
Men det er flere måter å lage bilder i mørke rom. En annen måte er å lage lysmalerier og lysgraffiti, noe som gjøres i mørket med ulike lyskilder som pensel foran et kamera med åpen lukker. På denne måten fanges bevegelsen til lyskilden på bildet. Denne fototeknikken lager en sammenheng mellom bevegelse og det visuelle. Teknikken står også i kontrast til ren digital manipulering.
Ut i lyset skal barna også; sola med sitt ultrafiolette lys er grunnlaget for lystegningen på 1840-tallets cyanotypier, eller solbilder som de kalles for enkelhets skyld. Negativer og ulike gjenstander legges på et blått papir som eksponeres for sollys og skylles deretter i vann. Dermed har man et vakkert, varig fotogram og har samtidig lært noe om fotografi og hvordan lyset setter spor på følsomt materiale. Finner man spor av våren ute, eller har spennende lommerusk som kan være del av en komposisjon, kan det bli flotte lyskassebilder. Ved hjelp av et lysbord og naturlige og menneskeskapte former, lager vi fine bilder og undersøker samtidig komposisjon, former og gjennomskinnelighet.
De voksne får være med, men det er barna som er de skapende hovedpersonene denne dagen.
Les mer om arrangementet her.