Alle som har sett noen stilleben av de gamle mesterne vet at de må inneholde frukt, og det gjør også dette bildet, av Jon Baastad. Min første assosiasjon var at det minnet om Salvador Dalí, og det blir også påpekt av kommentarer i bildekritikken.
Det kan tolkes mye inn i bildet hvis man ønsker. Vi ser teknologien som ødeleggende kraft, vi ser debatt om automatiske våpensystemer og vi ser noe som tikker og går mot død og elendighet.
Men aller mest ser vi et flott komponert bilde med en svært original vri på et gammelt tema.
Dette sier Jon selv om bildet: Bildet ble trigget av at jeg hadde lyst til å lage et litt annerledes stilleben.
Jeg hadde en ødelagt analog vekkerklokke som jeg tenkte jeg kunne finne på noe med. det med revolveren bare kom som en del av prosessen. så slik ble det til.
Bildet er tatt via et gammelt speil som jeg sprutet vann på.
Lys: En studioblitz med softbox og hvitt klede foran der igjen (for å få det så bløtt som mulig).
Bakgrunnen har jeg malt på en papplate.
Klikk her for å se bildet i bildekritikken.
Eller gå hit for å se alle de siste bildene som er lagt inn.
Det kan tolkes mye inn i bildet hvis man ønsker. Vi ser teknologien som ødeleggende kraft, vi ser debatt om automatiske våpensystemer og vi ser noe som tikker og går mot død og elendighet.
Men aller mest ser vi et flott komponert bilde med en svært original vri på et gammelt tema.
Dette sier Jon selv om bildet: Bildet ble trigget av at jeg hadde lyst til å lage et litt annerledes stilleben.
Jeg hadde en ødelagt analog vekkerklokke som jeg tenkte jeg kunne finne på noe med. det med revolveren bare kom som en del av prosessen. så slik ble det til.
Bildet er tatt via et gammelt speil som jeg sprutet vann på.
Lys: En studioblitz med softbox og hvitt klede foran der igjen (for å få det så bløtt som mulig).
Bakgrunnen har jeg malt på en papplate.
Klikk her for å se bildet i bildekritikken.
Eller gå hit for å se alle de siste bildene som er lagt inn.
The mechanical pear
Foto: Jon Baastad
Klikk på bildet for å se det i større versjon.