Ukas bilde er tatt av min gode kollega, Espen Harward. Vi har sett mange konsertbilder, og felles for de fleste er at de er tatt av akkrediterte fotografer fra rett foran scenen, gjerne i et animert øyeblikk der også lyset er som det skal være. Dette bildet er noe helt annet. Roger Waters er sjelden alene på scenen. Han har et svært ensemble med seg og alt er grandiost. Det gjør dette bildet ganske spesielt, der han står ensom i lyset fra lyskasteren. Det store mørket rundt kan lett symbolisere det mørket Roger Waters selv alltid har sett i verden. At han står alene kan også symbolisere at mange har vendt ham ryggen etter en del kontroversielle uttalelser om krigen i Ukraina, og at han nå står alene.
Komposisjonen er fantastisk vakker med Roger Waters i kjent positur, og store mengder aktivt tomrom. Lysstrålen som treffer ham deler bildet med en flott diagonal, og den hvite vinkelen på scenegulvet nederst står nesten nøyaktig i rett vinkel til lysstrålen.
Dette sier Espen selv om bildet: Det er ikke så ofte jeg bruker kompaktkamera, men en enkel regel om at det beste kameraet er det man har med seg gjelder fortsatt. Sånn sett har kompaktkameraer vært fine til konserter (i hvertfall de siste 10 årene da vaktene på konsertarenaer har sett igjennom fingrene med små kameraer). Jeg har normalt foretrukket små kompaktkameraer med "superzoom", god stabilisator, råfiler og seperat søker, men fikk ikke fatt i det denne gang.
Derfor ikke fornøyd med bl.a. mangel på søker (og man forstyrrer da andre i tillegg til å se dårlig). Denne Canon-modellen hadde også kun et objektiv som tilsvarer cirka 100 mm (med zoomen helt ute), og på bildet mitt av Roger Waters måtte AI-teknologi til for å få opp oppløsning samt å øke detaljene i ansiktet.
Liker også bildet godt selv, og med kontroversene rundt Waters' uttalelser kan han se litt "alene" ut her. Mannen med 1.91 på strømpelesten ser også plutselig noe "liten" ut.
Klikk her for å se bildet i bildekritikken.
Eller gå hit for å se alle de siste bildene som er lagt inn.
Alle medlemmer på Foto.no kan laste opp bilder og kommentere i bildekritikken. [LINK=https://fokus.foto.no/cgi-bin/bruker/le
Komposisjonen er fantastisk vakker med Roger Waters i kjent positur, og store mengder aktivt tomrom. Lysstrålen som treffer ham deler bildet med en flott diagonal, og den hvite vinkelen på scenegulvet nederst står nesten nøyaktig i rett vinkel til lysstrålen.
Dette sier Espen selv om bildet: Det er ikke så ofte jeg bruker kompaktkamera, men en enkel regel om at det beste kameraet er det man har med seg gjelder fortsatt. Sånn sett har kompaktkameraer vært fine til konserter (i hvertfall de siste 10 årene da vaktene på konsertarenaer har sett igjennom fingrene med små kameraer). Jeg har normalt foretrukket små kompaktkameraer med "superzoom", god stabilisator, råfiler og seperat søker, men fikk ikke fatt i det denne gang.
Derfor ikke fornøyd med bl.a. mangel på søker (og man forstyrrer da andre i tillegg til å se dårlig). Denne Canon-modellen hadde også kun et objektiv som tilsvarer cirka 100 mm (med zoomen helt ute), og på bildet mitt av Roger Waters måtte AI-teknologi til for å få opp oppløsning samt å øke detaljene i ansiktet.
Liker også bildet godt selv, og med kontroversene rundt Waters' uttalelser kan han se litt "alene" ut her. Mannen med 1.91 på strømpelesten ser også plutselig noe "liten" ut.
Klikk her for å se bildet i bildekritikken.
Eller gå hit for å se alle de siste bildene som er lagt inn.
Alle medlemmer på Foto.no kan laste opp bilder og kommentere i bildekritikken. [LINK=https://fokus.foto.no/cgi-bin/bruker/le
Foto: Espen Harward
Roger Waters, Oslo 2023