Det er både fasinerende ( fotografisk) og trist å se disse henslengt i vår natur. Der de står som gamle minner om en tid som var. Miljømessig er det trist å se vår vakre natur bli tilgriset på denne måten.Fotografisk er det jo supre muligheter til å få dokumentert menneskets likegyldighet. Har bevisst brukt sort/hvitt og "old style" for å fremheve motivene.
Libanon, Byblos 2012/2013: Til tross for en urolig politisk omgivelse går livet videre. Spesielt spennende er forholdet mellom menneskene og havet: gir dem ro, balanse og fred.
Hva med kjøretøyet når vi ikke har bruk for det lenger? Disse 6 bildene er fra Goa i India hvor jeg av helsemessige årsaker oppholder meg i viterhalvåret.
Det kunne kanskje vært flere, men disse 6 får holde.
1. Møkkete liten og fargerik stor.
2. Rusten slitar.
3. Rusten slitar et år senere
4. Gjenbruk kan være så mangt
5. Naturen tar tilbake V1
6. Naturen tar tilbake V2
På et avsidesliggende industriområde i Guang Dong provinsen i sørlige Kina sitter et hundretall arbeidere og syr på hva som er vår daglige "uniform", nemlig jeansen. Det er kummerlige forhold med dårlig lys og mangefull ventilasjon - kort og godt elendige arbeidsforhold.
Bildene ble tatt i skjul under et besøk i 2007, serien illustrerer verdikjeden i produksjonen.
OPPMERKSOM NÆRHET
Bildeserien skal visualisere kontrastene i nærhet og avstand i de mellommenneskelige relasjoner i vår tids samfunnsutvikling. Nærhet i tid, sted og kulturell identitet men med akselererende avstand i kontakten mellom enkeltindividene. Samfunnsutviklingen med økende grad av digitalisering, bruk av massekommunikasjon og digitale kommunikasjonsformer, fremmedgjør individene og skaper avstand i de personlige relasjonene mellom oss mennesker. Formålet er derfor at en stilisert bildeserie illustrerer denne nærhet og avstand i de mellommenneskelige relasjonene for å skape ettertanke og refleksjon.
Gjennom TV/massekommunikasjon har vi blitt kjent med politikere, reportere, kjendiser, realityshowdeltakere etc., og har på sett og vis tatt del i deres liv, men vi kjenner dem selvsagt ikke. I en slik virkelighet blir vi den passive betrakteren, mens de aktive deltakerne utfolder sine liv uten betrakterens innflytelse eller påvirkning. Facebook og andre sosiale medier har bidratt til at denne observasjonen av andres liv har eksplodert mens deltagelsen og de personlige relasjoner mellom innbyggerne ikke har økt tilsvarende. En stadig større avstand mellom livene vi observerer og hva vi deltar i blir realiteten. Gjennom alle kommunikasjonskanalene har vi fått større nærhet til andres tilværelse men også større fremmedgjøring og avstand på det mellommenneskelige planet. Konsekvensene for samfunnet og individene i det bør belyses, utredes og diskuteres. Å bruke kunsten for å sette søkelyset på dette er mitt bidrag.
Ideen er å visualisere kontrastene mellom avstand og nærhet i en bildeserie. Innbyggerne i min egen kommune får tilbud om å være med i prosjektet. Vinduene i deres hjem blir stengselen mellom betrakter og deltaker som skal ha øyenkontakt ( så nær, men alikevell så fjern ). Denne bildeserien vil på sett og vis visualisere samfunnet i miniatyr.
Et syklist på Dombås i full vinterdrakt, en situasjon som oppstod helt plutselig langs hovedvegen. Min sønn kjørte så jeg hadde kamera klart. Herlig situasjon. Snakket med mannen etterpå, det var ingen problem med publisering av bilder.
artIsts STATEMENT.
Demarcation.
How did property rights come to be? Property rights originated with the great thinkers within philosopy. Giants, who through the power of their ability to reason, elucidated the truth of the a priori. They discovered and described the self evident axiom of self-ownership, from which they proceeded step-by-step to deduce the full corpus.
From my investigation and study of these philosophers, I have come to understand and recognise the power of property rights in the common law and the need of the State to seek control of those rights through the imposed law of statute, arrogating property rights to itself illegitimately.
It is this fundamental violation that I am exploring in my art, in this case, my lens has focused on individual post boxes which represent the State and its demarcation of private property as opposed to public property. This demarcation is surrounded by pathways that may, if one looked closer, lead to, at least in part, some enlightenment.
The aim of art is to represent not the outward appearance of things, but their inward significance.
Aristotle.
40 hus brente ned i en landsbygde i sørøst Nepal den 25 mars 2013. Ca. 90 familie mistet alt de eide. Bildene er tatt dagen derpå som illustrerer samspill med natur og mennesker i denne bestemte omstendigheten,
Slik så det ut hos bestemor. Hvert rom, hver nipsgjenstand og hvert møbel var uløselig knyttet til tryggheten og forutsigbarheten jeg opplevde der. Ingen overraskelser - alt var ved det gamle, akkurat som bestemor selv.